Kaap Verdie - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Elianne - WaarBenJij.nu Kaap Verdie - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Elianne - WaarBenJij.nu

Kaap Verdie

Door: Elianne

Blijf op de hoogte en volg Elianne

10 Maart 2012 | Kaap Verdië, Praia

Hier een berichtje vanuit Praia, de hoofdstad van Kaapverdie. Dat bestaat uit 10 eilanden voor de kust van Senegal. Ik ben op het eiland Santiago.

Afgelopen maandag heb ik in Dakar een vliegticket gekocht en een mijn paspoort ingeleverd bij de ambassade voor een visum. Dinsdag was mijn visum klaar en woensdag stapte ik in het vliegtuig en na 1 uur en 40 minuten landde ik in Praia!

Afgelopen maandagavond ben ik met Denzel naar Sea Plaza gegaan. Dit is een grote shopping mall. Je hebt er winkels als: Mango, United Colours of Benetton, Wrangler, Diesel enz. Alles is super duur en het leek net alsof we ons in Amerika waanden haha. Er was ook een foodcourt met gatis wifi. Daar hebben we een hamburger gegeten en geinternet. De vader van Sasha werkt daar in een resaurant als ober en het was leuk hem te zien werken daar.

Dinsdagmiddag zijn Denzel en ik weer naar het strand gegaan. Heerlijk relaxed. Daarna nog even naar zijn broer geweest die getrouwd is met een Kaapverdische alleen helaas was zij niet thuis.

Woensdagochtend ben ik dus naar Kaapverdie gevlogen. Zonder reservering voor een hotel want dat was mislukt via internet. Dus ging ik op de bonnefooi. Wat doe je als echte Hollander? Juist je gaat naar hotel Holanda. Oranje boven zal ik maar zeggen haha. De eigenaar is Kaapverdisch maar was getrouwd met een Nederlandse. Zij is 6 jaar geleden overleden. Maar Rere (zijn bijnaam) kan heel goed Nederlands. Dat is super fijn aangezien ik geen woord Portugees kan. Ik had wel een Hoe & Wat boekje in Dakar gekocht maar dat is Frans - Portugees.
In het hotel heeft ie een aap in een kooi, een hond en 2 katten.

Kaapverdie is zo anders als West-Afrika. Na 2 maanden in Islamtische landen te zijn geweest moet ik hier erg wennen aan hoe mensen zich hier kleden. Vrouwen dragen hele kortje broekjes en spaghetti topjes. Ik zie hier ook dikke mensen en tatoeages. Verder kan je in elk winkeltje drank kopen en de mensen drinken hier veel. Hier is bijna iedereen katholiek. Verder is hier schoon en netjes. De bussen en taxi's komen hier tenminste niet van de schroothoop.

Woensdag heb ik wat rondgelopen in de stad en ben even naar de kerk gegaan zodat ik alvast weet waar het is voor zaterdag. Toen heb ik de bus teruggenomen naar het hotel. Tenminste dat was de bedoeling maar ik was hopeloos verdwaald. Toen zag ik een internetcafe en ging ff een uurtje internetten. Daarna wees de eigenaar van het internetcafe (een Portugees) me de weg en hij zei dat ik op moest schieten want het was al bijna donker en dan zou het niet veilig zijn voor mij alleen op straat. Het lukte me nog steeds niet de weg terug te vinden en het was inmiddels donker dus liet ik het adres aan iemand zien (want ik kan geen Portugees en de meeste spreken geen Frans of Engels) en een vrouw had me toen weer terug naar het hotel gebracht hehe. 's Avonds zag ik Yusuf weer (hij is hier voor werk, ik had hem ontmoet in Gambia).

Donderdag heb ik een busje genomen naar de oude stad. 20 minuten verderop. We gingen door de heuvels. Het landschap is echt dor en droog. Met hier en daar een paar bomen. Als er geen asfalt ligt ligt er een weg van kinderkopjes en dat hobbelt nogal. Ik had nog niet ontbeten maar in geen enkel restaurant hadden ze ontbijt dus heb ik op straat viskoekjes gekocht. Bij een restaurant was een jongen (Dipina heet hij) die Engels sprak en hij zei dat een collega van hem om 11 uur kwam en die kon mij dan rondleiden. Ik vond het goed en besloot op hem te wachten. Om 14:20 uur kwam zijn collega en toen zei hij dat hij helaas geen tijd had. Had ik daar voor niks de hele tijd zitten wachten. Toen ben ik zelf maar een stukje gaan lopen. Je hebt hier niet echt strand. Er zijn overal rotsen. Toen ik het welletjes vond nam ik het busje weer terug naar Praia. 's Avonds ging ik nog een rondje door de buurt lopen met Dipina (die jongen van het restaurant in de oude stad). Alleen later kreeg ik een smsje met: I think I love you erin pffffff.

Vrijdagochtend had Yusuf geregeld dat een collega van hem mij een rondleiding zou geven. Victor heette hij en hij kwam me ophalen met de auto. Hij is half Kaapverdisch, half Senegalees en hij woont al 10 jaar in Kaapverdie. We reden wat door mijn wijk en de wijk ernaast. Hij liet me zien hoe ik bij het stran kon komen. De huizen zijn hier trouwens heel gekleurd. Is erg vrolijk. Tussen de middag hebben we nog even ergens gegeten. Daarna zette hij me weer af bij het hotel want hij had een vergadering. Ik ging ff mijn middagslaapje doen en aan het eind van de middag ging ik naar het strand. Maar het waaide heel erg dus werd gezandstraald. Er kwam nog een jongen naar me toe maar verstond er niks van want het was in het Portugees of Creools.

Vandaag ben ik met de bus naar de kerk gegaan. Ik kwam binnen net voordat de preek begon. Zo het was gewoon vol! Na 2 maanden West-Afrika was ik half lege kerken gewend maar hier was het echt helemaal vol! Gelukkig vonden ze nog wel ergens een plekje voor mij. Ik verstond er alleen niks van want het was in het Portugees maar toen kwam er iemand die voor me ging vertalen in het Engels. De preek was al in het Engels want die man kwam uit Zimbabwe dus ik had mazzel.
Ik heb zelfs in het Portugees gezongen. Maar het blijft een moeilijke taal. Iemand zei tegen me na de dienst dat ze het jammer vond dat we niet met elkaar konden praten maar dat we in de hemel geen taalprobleem meer hebben. Ik kijk er naar uit!

Nu ben ik bij mensen van de kerk. Ik heb hier gegeten. Erg leuk en lekker.

Morgen ga ik naar Tarrafel, dat is in het noorden. 65 km verderop. Daar schijn je wel een normaal strand te hebben.

VOOR FOTO'S VAN PRAIA KOPIEER EN PLAK DE VOLGENDE LINK: http://www.mijnalbum.nl/Album=IK3CYMBK

  • 10 Maart 2012 - 17:31

    Marlon:

    Hahaha tis gelukt !! Leuk dat je daar ook nog even een kijkje bent gaan nemen. Lijkt mij idd wel lastig met die taal, maar zo te merken red je je aardig. Ik zag net op t nieuws dat het eind van de week 20 graden wordt in Nederland, dus mss dan goed om terug te komen? ;) (oftewel ik mis je en ik sta er op dat je snel naar Ned. komt :$ ) Nou nog even lekker genieten chicka xxxx

  • 11 Maart 2012 - 07:18

    Zussie:

    Wat leuk dat je nu weer ergens anders bent! En daar ben je zeker nog nooit geweest? Portugees is inderdaad een lastige taal, er is een hit in nederland die is in het portugees, geen pap van te maken;)
    maar ik neem aan dat je de 14e nog niet thuis zult zijn? ik ga dan weer naar mary borsato en jij mocht deze keer mee,, dan moet je maar wachten tot 18mei voordat je de jurk ziet;)
    ken je casper hendriks nog? die moeder kon altijd van die mooie taarten maken! hij is verongelukt op curacao eergister! echt erg zeg, evenoud als jij was hij!
    verder word het hier steeds zonnigerder weer, vroeger licht en steeds later donker! Heerlijk!!
    Nou,, tot binnenkort? in ieder geval als je maar 18 mei erbij bent:D
    xxx wennepen

  • 13 Maart 2012 - 21:49

    Marjolein Bremer:

    hoi Elianne! leuk om je verslag te lezen. Wel weer heel anders hé? als je Yusuf ziet doe hem dan de groetjes! Blijf nog maar lang genieten van de zon wan thier is het superkoud (vind ik!!) ik ben inmiddels al weer druk bezig met het voorbereiden voor een nieuwe benefiet avond. Zal in ieder geval weer iets met eten worden. Verder ben ik de sponsorouders nu aan het aanschrijven , foto's van de kinderen versturen en de tekeningen/brieven van de kids naar hen sturen. Nog wel even een klusje want ik weet niet meer precies welke ouder welk kind heeft en moet dat nu dus eerst uitpluizen! groetjes en tot ziens! veel plezier nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kaap Verdië, Praia

West-Afrika

Naar Niger met een busje!

Recente Reisverslagen:

06 April 2012

Terug in Nederland

02 April 2012

Guinee Bissau en een nieuwe president voor Senegal

24 Maart 2012

Casamance

15 Maart 2012

Tarrafal

10 Maart 2012

Kaap Verdie
Elianne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1852
Totaal aantal bezoekers 230617

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 05 April 2012

West-Afrika

14 Augustus 2011 - 30 Augustus 2011

Senegal & Gambia

14 Juni 2011 - 04 Augustus 2011

Thailand & Laos

19 Augustus 2010 - 05 September 2010

Mali

29 April 2010 - 11 Mei 2010

Marokko

10 Augustus 2009 - 05 September 2009

Amerika

28 Oktober 2007 - 15 September 2008

Kameroen & Tsjaad

Landen bezocht: