Guinee Bissau en een nieuwe president voor Senegal - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Elianne - WaarBenJij.nu Guinee Bissau en een nieuwe president voor Senegal - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Elianne - WaarBenJij.nu

Guinee Bissau en een nieuwe president voor Senegal

Door: Elianne

Blijf op de hoogte en volg Elianne

02 April 2012 | Senegal, Dakar

Zondag 25 maart hebben Denzel en ik een fiets gehuurd en we zijn naar een klein dorpje net over de grens in Guinee Bissau gefietst. Eerst ging het nog over asfalt maar al snel was het alleen nog een zandpad. Het leek wel een beetje op de veluwe daar. Die dag was het de 2e en tevens laatste ronde van de presidentsverkiezingen. Bij de grens stond ook een stemhokje. Om naar Guinee Bissau te gaan moesten we met een klein bootje de rivier over. Daarna moesten we nog door een natuurgebied zonder verhard pad en ook hier hebben we meer gelopen dan gefietst. En het was warm. In het dorpje aangekomen leek het wel uitgestorven. We zagen niemand. Alleen wat simpele huisjes en elk huisje had een groot erf met een houten hek eromheen. Ze leven daar zonder stromend water en elektriciteit. Uiteindelijk zagen we een paar kinderen die ons naar een winkeltje brachten waar Denzel een lauwe cola heeft gedronken want er was geen koelkast. Daar hebben we nog ff een half uurtje op een bankje in het winkeltje uitgerust met kinderen die ons heel interessant vonden. Ze spreken daar Portugees/Creools. Niet lang daarna zijn we weer terug naar Senegal gegaan.

's Avonds waren we in het dorpje (Cap Skirring) om te eten en toen waren de mensen aan het dansen en zingen op straat. Dit omdat Macky SALL de meeste stemmen had gekregen in de Casamance. De volgende dag bleek dat Senegal een nieuwe president heeft. Macky SALL. Dus mensen waren weer aan het feesten op straat. Erg leuk om te zien en ben blij dat het rustig en vredevol verlopen is! We moesten meer dan 2 uur wachten voordat het busje naar Ziguinchor vol zat. Pfff wat een tijdverspilling.

Ik was ook wel weer blij om weer in Niaguis te zijn. Daar heb ik weer lekker veel vruchten van de cashewnoot gegeten. We zijn ook weer een paar keer bij de Alliance gaan eten. Is echt zo'n relaxed sfeertje daar.

Donderdag hebben we de boot terug naar Dakar genomen. Ik heb zelfs dolfijnen gezien in de rivier! Helaas was de zee een beetje ruig en de boot schommelde nogal. Alle kotszakjes waren binnen no time weg haha. Maar de sfeer op de boot is echt heel goed. We hebben een paar uur op het dek buiten gezeten. Chille muziek daar en een broodje gegeten.

Vrijdagochtend kwamen we in Dakar aan en Denzel had zijn scooter vanuit Niaguis meegenomen. Hij nam me mee naar zijn huis. Echt super ver van het centrum. 15 km ofzo. Ik heb daar 3 nachtjes geslapen. Zijn moeder woont daar met een paar kleindochters en haar zus, een tante van Denzel, was er ook. Dus we sliepen met ze 10e in het huis terwijl er maar 3 slaapkamers zijn. Zaterdagochtend zijn we naar de kerk geweest. En onderweg werden we gestopt door een politieman en die pakte de rijbewijs van Denzel af zonder reden. Hij wilde natuurlijk geld. Maar we hadden geen tijd voor dat want we waren een beetje laat voor de kerk dus Denzel heeft zijn rijbewijs achtergelaten om het later op te halen. Alleen het probleem is dat zijn rijbewijs tegelijk zijn Amerikaanse ID kaart is. Hopelijk krijgt hij hem nog terug....

In de kerk waren ook 3 ex moslim mannen die Adventist zijn geworden. Maar ze kleden zich nog steeds alsof ze moslim zijn. Ze hebben alleen wel problemen met hun familie want die accepteren het helaas niet.
Na de kerk zijn we met broers en zussen en Denzel's moeder bij 2 van Denzel's zussen gaan eten. Was rijst met vis, het traditionele eten van Senegal.
's Avonds zijn Denzel en ik naar Sea Plaza (onze favoriete shoppingmall) gegaan.

Zondag was een familiedag bij Denzel thuis. En Denzel en ik zijn nog naar het strand gegaan.

Sinds vandaag slaap ik weer bij de vrouw in Mamelles waar ik normaal altijd slaap. Vandaag was de dag dat de nieuwe president zijn entree maakt in het paleis. Ik zag het op tv en 's middags ging ik naar het centrum met de lokale bus. De 1e 2 bussen die langs kwamen waren super vol en de 3e ook maar ik ben er aan de achterkant aan gaan hangen. Als er een foto van gemaakt was was die goud waard want waarschijnlijk ben ik de enige vrouwelijke toubab (blanke) die achter een bus gaat hangen. Na zo'n 500 meter kon ik gelukkig binnen zitten. Toen we in het centrum waren zag ik allemaal mannen in speciale pakken op paarden langs komen. En een heleboel mooie auto's met mensen in pakken en nette kleding gingen richting het paleis.

Woensdag 5 april viert Senegal onafhankelijkheidsdag dus dan is er een groot feest in het centrum waar ik natuurlijk ook heen moet.

Deze week kom ik weer thuis.

NIEUWE FOTO'S STAAN OP: http://www.mijnalbum.nl/Album=IK3CYMBK
(Kopieer en plak)

• 02 April 2012 - 21:08

Pauline:

Hi Elianne,
    Your travel diary has had lots of visits, people like myself who are eager to hear about your the countries that you visit and your experiences. Good that you didn't need a barf bag! ha ha
    Wishing you continued travelling mercies home! Pauline :-) x

• 02 April 2012 - 21:33

Pauline:

Hi Elianne, just looked at your pictures and it's the first time that I've seen cows on a beach! It would be a strange sight in UK, funny. That's a large Stingray, was it alive and did you touch it? Great pictures, Pauline :-) x

• 03 April 2012 - 08:12

Nora:

Hai Elianne,
    Het is nu echt aftellen voor je, hè?
    Zal niet meevallen om van alles en iedereen afscheid te nemen.
    Maar het zaql vast niet de laatste keer zijn dat je er zal komen.
    Als je op Schiphol landt is er net een reportage op tv over Marjolein en Jacob Kiefte die al een groot aantal jaar in Liberië goed werk verrichten.
    Zij zijn telkens een half jaar in Nederland om te werken en dan weer een half jaar in Liberië. Er volgen nog 3 reportages daarna dus je kan ze dan zien.
    Je boft niet als je terugkomt want ze voorspellen natte sneeuw. Ze zeggen altijd April doet wat hij wil, maar dat is ws nu ook zo.
    Er is ook nog steeds wat nachtvorst.
    De elektrische deken kan er nog niet vanaf.
    Af en toe komen er foto's voorbij van die mooi, felgekleurde vissersbootjes bij je fotoreportage. Echt mooi om te zien. Daar zou je een mooie poster van kunnen maken.
    Leuk om te vertellen is dat er in die hele grote boom bij dat hoekhuis helemaal bovenin een eksternest zit. Nu heb ik een houten ladder in de tuin staan met een bloemenmand die nog gevuld moet worden. Die mand is bekleed met een soort mat van geperst stro. Nu komen pa en ma ekster telkens materiaal uit die mand halen om hun nest mee te bekleden. Hun snavels helemaal vol met lange strooitjes en dan linea recta terug naar dat hoge nest.
    Héél mooi om te zien. En achterin de tuin zit weer een merelnest. Dus vogelactiviteit genoeg.
    Nou Elianne, een goede reis toegewenst. Voorzichtig aan onderweg.
    Groetjes en liefs van je mam.

• 04 April 2012 - 14:30

Anja.:

Fijn dat je weer thuis komt!
    Het zal wel weer even wennen zijn.
    Wij vinden het nu al lekker lente worden , maar dat zal niet helemaal voor jou opgaan. Op Terschelling waren er koeien op het strand!
    Ze waren los gebroken uit een weiland, ze hebben er een mooie ansichtkaart van gemaakt. Een hele goed reis terug en geniet nog een paar dagen! Groetjes van ons.