Terug in Dakar - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Elianne - WaarBenJij.nu Terug in Dakar - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Elianne - WaarBenJij.nu

Terug in Dakar

Door: Elianne

Blijf op de hoogte en volg Elianne

04 Maart 2012 | Senegal, Dakar

Hier een berichtje uit Dakar. Ik vind het echt heel erg leuk in deze stad!

Afgelopen maandag ging ik met Marjolein, San, Kebba en Louis de school van de kerk bezoeken.
Ik ben ontzettend blij dat ik die ook gezien heb en dat ik het heb kunnen zien wat voor verschil het is met de Janet International School. De school van de kerk bestaat uit een groot terrein met de nursery, basisschool en middelbare school. De klaslokalen staan verspreid over het terrein. De leerlingen hebben roze blousjes aan met bruine broeken of rokken. De klaslokalen zagen er allemaal picobello uit en in goede staat.
Voor de leerlingen wiens ouders het schoolgeld niet kunnen betalen is er een sponsorproject uit Denemarken. Zij krijgen elke dag 1 gratis maaltijd en het schoolgeld wordt betaald.
Verder is er een vrouw uit Pakistan bezig om een bibliotheek op te zetten, er is een computerlokaal en een scheikunde lokaal.

Daarna zijn we naar het nationaal museum in Banjul gegaan. Erg interessant. Verder nog even over de markt gelopen en voetbalshirtjes gekocht voor de wedstrijd Gambia - Algerije.

Dinsdagochtend zijn San en ik naar Frank gegaan en hebben daar even een duik in het zwembad genomen. `s Middags gingen San, Frank en Jacqui naar Bini`s. Dit is een Nederlandse tent waar je kroketten en frikandellen kan eten. Dus ik heb meteen een kroket besteld en gedeeld met San. Het was heerlijk! Daarna ook nog een frikandel op (halal). Jammie jammie. Andre (die Nederlandse man die ik op het strand had ontmoet) kwam ook nog even langs. Was gezellig. San en ik zijn toen terug naar huis gelopen over strand waar ik een heleboel mooie schelpen verzameld heb.


Woensdagmiddag was dan DE voetbalwedstrijd. Louis bracht San, Frank en mij met zijn taxi naar het stadion. Daar aangekomen was het al een gekte. Overal vrolijke mensen met vlaggen en voetbalshirts aan. Nadat we een kaartje hadden gekocht gingen we het hek door en na wat eten en drinken te hebben in geslagen gingen we het stadion in. Het was al super druk op de tribune maar gelukkig konden we nog zitten. Ze gingen natuurlijk eerst het volkslied zingen en toen begon de wedstrijd. Nou eerst scoorde Algerije. Er waren 5 supporters voor Algerije in het hele stadion die uit stonden te juichen. Gelukkig scoorde Gambia daarna en iedereen ging uit zijn dak. Gekkenhuis! Erg leuk om mee te maken. Wat minder leuk was, was dat ze voor onze tribune meer kaartjes verkochten dan er zitplek was. Daardoor ontstond er een opstopping bij de ingang en mensen werden boos omdat ze er niet door konden dus ze begonnen te duwen enzo. Erg naar om te zien.
In de 2e helft scoorde Algerije nog een doelpunt. Iedereen ging boos en teleurgesteld naar huis.

Donderdag ging ik terug naar Dakar. Louis haalde San en mij op om ons naar de boot in Banjul te brengen. San ging met mij mee naar de overkant (Barra). Daarna was ik weer alleen. Ik nam de taxi naar de grens. Haalde een exitstempel, wisselde mijn stapel Dalasis voor FCFA en liep de grens over naar Senegal voor een stempen daar. Nam de motor naar de taxistandplaats en toen in de sept-place taxi naar Dakar. Ik zat met 2 Franstalige Belgen die 2 weken rondreisden in Senegal omdat ze 10 jaar getrouwd waren. De taxi had zo om het uur problemen. Het begon met een band verwisselen en daarna moest ie continu stoppen om vloeistof onder de moterkap te doen (heb er geen verstand van hoor). In Mbour stapten we dan maar over in een betrouwbare taxi. In Dakar aangekomen was het heel druk dus we stonden continu vast in het verkeer. Om een uur of 19:00 kwam ik dan eindelijk aan bij Ndeye (de vrouw bij wie ik in huis slaap). Ik heb nu de kamer waar William eerst sliep. Die bleek net een dag ervoor naar Frankrijk te zijn teruggekeerd. Jammer maar nu heb ik tenminste een kamer met een raam die uitkijkt op de straat ipv de gang binnen.
Verder is er nog een oude Fransman die hier een kamer huurt.

Vrijdag ben ik ff naar het centrum gegaan. En nog even naar de moskee op het strand. Daar zag ik een dode dolfijn aangespoeld liggen. Ik liep vanaf de moskee terug naar huis en onderweg stopte er een man op de motor. Die wil me zeker een lift naar huis geven en dat ga ik echt niet accepteren dacht ik bij mezelf. Maar toen zei hij dat hij de vader van Sascha was. Sascha is het bovenbuurmeisje van 3 jaar oud. Een heerlijk kind is het. Ze is van maandag t/m vrijdag bij ons omdat haar moeder net een zoontje heeft gekregen (hij is nu 5 weken oud) en vader werkt altijd. Dus ik sprong achterop en in sneltreinvaart was ik thuis.

Gister ben ik naar de kerk geweest. Het was in het Engels maar verderop bleek er ook een Franstalige kerk te zijn. Ik zat nu met heel veel Nigerianen. Er waren ongeveer 30 mensen. Na de dienst ben ik naar de andere kerk gegaan. Heb daar even gegeten. Daar is ook een school van de kerk. Is een nursery school. Toen ze hoorden dat ik uit NL kwam begonnen ze meteen over het voetbal, over dat NL dijken heeft en we onder de zeespiegel wonen en dat er veel melk in NL is haha. Ik ontmoette daar Denzel en hij leidde me rond. Hij heeft 10 jaar in Amerika gewoond dus ik kon lekker Engels met hem spreken. Ik ben meteen uitgenodigd om volgende keer bij zijn moeder te logeren in Dakar en om met hem mee te gaan naar de Casamace (zuid Senegal waar het heel groen is).
De rest van de dag was ik in de kerk. De JA (Jeune Adventist) had een bijeenkomst waar ik bij was. Was erg leuk en gezellig.
`s Avonds heb ik bij Ndeye thuis pannekoeken gemaakt aangezien ik de pittige rijst zat was haha.

Vandaag heb ik relaxed gedaan. Wat kleding gewassen en de afwas gedaan aangezien Ndeye nog steeds haar bed niet uit was toen ik om 15:00 uur de deur uitging om met Denzel naar het strand te gaan. Denzel kwam mij ophalen en we namen de lokale bus naar het centrum. Toen moesten we nog een stukje lopen. Vandaag is het zondag en dan zijn de straten leeg en er rijden bijna geen auto`s. Echt ideaal om lekker rond te lopen. We gingen naar het zelfde strand als waar ik vorig jaar ook was! Hebben daar tot 19:00 uur gezeten en gekletst. Eindelijk iemand gevonden die 100% normaal is en een keer niet over een huwelijk begint of iets in die trant. Daarna hebben we nog ff een pizza gegeten en melk uit een kokosnoot gedronken.

NIEUWE FOTO`S!!! KOPIEER EN PLAK DE VOLGENDE LINK:
http://www.mijnalbum.nl/Album=IK3CYMBK

  • 05 Maart 2012 - 06:59

    Nora:

    Ha die Elianne,
    Ik zat me al af te vragen..... wanneer komt er weer een bericht van Elianne.
    Nou je maakt wel weer wat mee.
    Heel leuk dat het schoolproject van de kerk zo goed loopt. De kinderen zien er ook erg leuk uit.
    Leuke foto's weer en de verkiezingen leefden wel in Senegal met al die borden.
    Voor hoeveel maanden heb je nu een visum? Of wordt dat telkens verlengd zodra je in een ander land komt?
    Nou, Hier is het miezerig weer maar niet echt koud. Maar natuurlijk wel in vergelijking van Senegal.
    Liefs en groetjes van je mam, XXX

  • 05 Maart 2012 - 10:44

    Zussie:

    Hee Eel,
    Wat fijn om weer wat foto's te zien!! Je verblijft nu wel in een heel mooi huis zeg, wat een luxe! En lekker dat je weer is een Hollandse Kroket hebt gegeten =) dat maak je ook niet iedere dag mee in Afrika!
    Veel plezier nog!!!
    xxx Wennepen

  • 05 Maart 2012 - 14:26

    Joyce:

    Wow, weer terug in Dakar! Senegal bevalt blijkbaar goed. Je maakt weer bijzondere dingen mee zoals dat voetbalwedstrijd in Gambia. Ook het schoolbezoek lijkt mij erg interessant.

    Wanneer ben je weer in Nederland te vinden? Geniet er in ieder geval nog van.

    Liefs Joyce

  • 06 Maart 2012 - 11:51

    Michelle:

    Wat maak je weer leuke dingen mee! Heel goed van je dat je niet zomaar die huwelijksaanzoeken accepteert ;) Ik ben, net als de rest, heel erg benieuwd wanneer je weer terugkomt naar Nederland. Op tijd zijn voor de eo-jongerendag he! ;) xxx

  • 13 September 2012 - 13:17

    Jan-Willem:

    haha, 100% normaal, lachuh! Die Baobabs zijn cool eye? In Sudan had je ze ook, maar helaas minder omdat de mensen ze kappen voor houtskool.

    groetjes uit Aswan! (Egypte)

    JW

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Senegal, Dakar

West-Afrika

Naar Niger met een busje!

Recente Reisverslagen:

06 April 2012

Terug in Nederland

02 April 2012

Guinee Bissau en een nieuwe president voor Senegal

24 Maart 2012

Casamance

15 Maart 2012

Tarrafal

10 Maart 2012

Kaap Verdie
Elianne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 897
Totaal aantal bezoekers 230997

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 05 April 2012

West-Afrika

14 Augustus 2011 - 30 Augustus 2011

Senegal & Gambia

14 Juni 2011 - 04 Augustus 2011

Thailand & Laos

19 Augustus 2010 - 05 September 2010

Mali

29 April 2010 - 11 Mei 2010

Marokko

10 Augustus 2009 - 05 September 2009

Amerika

28 Oktober 2007 - 15 September 2008

Kameroen & Tsjaad

Landen bezocht: