Kerkdienst, dierentuin en zwemmen - Reisverslag uit Bamako, Mali van Elianne - WaarBenJij.nu Kerkdienst, dierentuin en zwemmen - Reisverslag uit Bamako, Mali van Elianne - WaarBenJij.nu

Kerkdienst, dierentuin en zwemmen

Door: Elianne

Blijf op de hoogte en volg Elianne

23 Augustus 2010 | Mali, Bamako

Super leuk om al jullie reacties te lezen. Keep on doing this!

Zaterdag gingen we dus naar de kerk. Het was een speciale dienst voor en door de jeugd. De kerk hier bestaat voor zo'n 60% uit jeugd. De meeste komen niet uit Mali maar uit Togo, Kenia, Senegal en Duitsland. Er was eerst sabbatschool (buiten in verschillende groepjes). Net voor de preek begon, begon het hard te waaien en toen kei hard te regenen waardoor de elektriciteit uit viel voor een hele poos.
Na de dienst was er eten en 's middags was er nog een heel programma door de jeugd met sketches, zang en spelletjes. Erg leuk alleen we zaten op houten bankjes dus dat was minder.

Thuis aangekomen waren we net klaar met eten (komkommer, rundvlees, droge bruine bonen zoals ze het in Rwanda eten en stokbrood) en toen viel de elektriciteit uit. De kinderen logeerden ergens anders. Na ja dus wij (met vader Marcel en moeder Monique) gingen met kaarsjes in de relax kamer (waar we altijd tv kijken) op de bank liggen, wachten tot de elektriciteit terug kwam. Om 00:00 uur toen ik zowat in slaap was gevallen gingen we maar slapen want het was nog steeds donker. Pas de volgende morgen rond 06:00 uur was er weer elektriciteit!

Zondag kreeg ik pannenkoeken en papaya als ontbijt met vers geperste jus d'orange (dat krijgen we elke dag). Daarna liet Monique me foto's zien op de computer van de trouwerij van haar broer afgelopen juli in Rwanda. Ze vertelde over haar familie. Ze is 2 oudere zussen verloren in de oorlog en ze vertelde me ook dat ze toen 5 (!) kinderen hadden die ook allemaal zijn omgekomen in 1994 met de genocide. Rose en Mitchel zijn allebei na de oorlog geboren. Dat was even heftig om te horen.

Zondagmiddag zijn Noe en ik met een familie uit Kenia naar de dierentuin geweest. De entree was omgerekend 7,5 eurocent per persoon. We zagen o.a. een olifantje, apen, slangen, een leeuw, een panter, schildpadden en struisvogels. Die hokken waar ze in zaten waren nogal klein, kaal en sloeberaal. Die slangen zaten in een klein hokje van beton met een bakje water.

Vandaag hebben Noe, Rose en de kinderen van de directeur van Adra (die uit Duitsland komen) gezwommen in het zwembad hier in de achtertuin en het was heerlijk. We hebben Noe zwemmen geleerd want hij kon het niet.

De familie heeft een bewaker, tuinman, schoonmaakster en kok in dienst. Vooral de schoonmaakster is ideaal want die wast mijn kleding. De kok kan ook lekker koken. Ik eet zelfs vis (maar die was gelukkig graatloos).
Het vlees koopt Monique altijd in de supermarkt en kip laat ze de kok kopen want die koop je hier levend op de markt.
De familie heeft trouwens hiervoor in Guinee (Conakry), Djibouti, Kenia en Denenmarken gewoond. Allemaal vanwege het werk van vader Marcel die een hele goede (drukke) baan heeft bij Unicef.
Verder zijn ze dol op hun eigen land (Rwanda).

VOOR DE FOTO'S KOPIER EN PLAK WEER DEZELFDE LINK ALS DE VORIGE (ONDERAAN STAAN DAN DE NIEUWE FOTO'S): http://www.mijnalbum.nl/Album=3V8MRXYG

• 24 Augustus 2010 - 05:55

Nora:

Nou Elianne, zo te lezen heb je het wel naar je zin.Je bent ook wel in een fijne familie terecht gekomen hoor.
    Zeker heftig om te horen dat ze 5 kinderen zijn verloren.
    De jeugd in de kerk is wel van een gemeleerd gezelschap en mooi dat er zoveel jeugd is.
    Volgens mij ga jij wel een aantal kilootjes aankomen met al dat lekkere eten. En zelfs bonen eten??
    Maar je kan het hebben dus dat is niet verkeerd.
    Hier waait het nu ook aardig en geregend heeft het ook. Deze week is het zo'n beetje van alles wat. Regen, zon, wind, echt Hollands dus.
    Heb je je Hollandse cadeautjes al gegeven?
    Ben wel benieuwd wat ze ervan vonden.
    Op Klokhuis was er gisteren een programma over Ghana met oa Elmina.
    Apart om te zien dat je daar ook gelopen hebt.
    Nou, Elianne, je maakt al een hoop mee en je hebt in korte tijd al aardig wat gezien.

Doe de groetjes maar aan de familie en liefs van mij, XXX

• 24 Augustus 2010 - 06:46

Jan:

ha die Elianne, wat een akelig onderkomen en zwembadje heb jij daar haha,en dan nog vis moeten eten ook!en al wat van de lampjes weg gegeven, komen vast.
    heel goed terecht.leuke foto,s . nou die dierentuin is wel een beetje sneu voor de beesten . heb je al een sim kaart gekocht?
    veel plezier ,en maak lekker veel foto,s goeten uit stormachtig holland. je pa xx

• 24 Augustus 2010 - 08:07

Marlon:

Hello! Wat leuk om alles weer te lezen. Je maakt alweer genoeg mee. Have fun nog ! kus

• 24 Augustus 2010 - 11:48

Liesbeth Franklin:

Hoi Elianne

Goh dat jij nog tijd heb om zoveel te schrijven???Voor ons leuk om te lezen hoor!Nou dat gezin heeft zeker wat meegemaakt,fijn dat het ze nu goed gaat.Als je zo wilt leven,moet je maar hard gaan studeren en een baan kunnen vinden waarvoor je zo af en toe naar een ander land kan om daar te wonen.Maar goed jij maakt het nu ook al allemaal mee.mooie ervaringen hoor!En welja ook nog een wasvrouw,maar volgens mij heb je die thuis ook al,of...
    Nou Elianne geniet en blijf schrijven.Groetjes vanuit Julianadorp met zon strand en heel veel wind.Knuffel van Valeny,die is vanmiddag bij me.
    Liesbeth

• 24 Augustus 2010 - 12:01

Yiv:

Hoi Eel,
    Leuk om te lezen allemaal. Behalve natuurlijk dat zij 5 kinderen zijn verloren, pfff echt heftig!! Maar bedoel natuurlijk over die jeugddienst enzo.
    Geniet er maar lekker van dat je nog zo'n vrij leven hebt waarin je kan gaan en staan waar je maar wilt. Leuk om zoveel van de wereld te mogen zien!
    Wauw wat een mooie zwembad op de foto zeg, zou wel middagje willen ruilen als ik dat zie ;-)
    Liefs, Yiv

• 24 Augustus 2010 - 13:11

Oma De Vlieger :

hoi elianne
    nou nou het kon slechter
    zou ik denken heb ik me toch zorgen gemaakt voor
    niks heel fijn voor je
    dat je het zo getroffen
    hebt wat een belevenis mooie foto,s ook
    dag liefi x oma

• 24 Augustus 2010 - 15:33

Michelle:

Hoi Eel!
    Dat klinkt echt als een hele fijne vakantie. Geniet ervan! Maar wel op tijd terugkomen he! :P
    Ik ben vandaag met Esther naar de stad geweest. Net als vroeger! Was heel erg gezellig. Nou, veel plezier nog daar!
    Liefs, Michelle

• 24 Augustus 2010 - 16:26

Nora:

Wat een GROOT huis, Elianne! En dan dat zwembad!
    Leuk dat Noé zwemmen leert van jullie.
    En Liesbeth, ik zal het dan maar als een "compliment" beschouwen???!!! Beetje twijfelachtig hoor maar gelukkig weet ik wie het zegt.....
    Liefs van Nora.

• 24 Augustus 2010 - 18:31

Anja:

Hoi,Hoi,Elianne
    Watheb je het weer getroffen, zeg!
    Heerlijk zo'n zwembad voor de deur.
    Genieten maar!
    Groetjes anja.
    Hier heel stormachtig herfstweer!
    Af en toe ook hoosbuien.
    Joris en Floor hebben hun eerste schooldag eropzitten.

• 24 Augustus 2010 - 18:51

Joyce:

Een zwembad, schoonmaakster, kok...Je hebt het goed voor elkaar Eel :).

Geniet van dit avontuur!
    Ik ben inmiddels weer begonnen met werken.

Kus Joyce

• 25 Augustus 2010 - 08:27

Zussie:

Heej Eel,
    Wat een verhaal weer! Wat zielig voor die dieren dat ze in zo'n sloeberaal hokje enzo zitten!
    Maar wat een toffe foto's, vooral die van het zwembad en het huis!! Echt heel mooi!
    Laat je je haartjes nog is vlechten? Zou wel leuk zijn met nep haar, hoe ik het toen in Ghana had ;)
    xxx
    Wen.

• 26 Augustus 2010 - 15:21

Yiv:

Hoi Eel

IK HEB EVEN EEN VRAAG!!:
    Ik zou zo graag de tweeling in een doek (tegelijk) willen dragen. Nou weet ik dat ze daar in Afrika de beste in zijn! En dus vast en zeker ook van die doeken ervoor daar verkopen(en vast niet zo duur als hier). Als je er aan toe komt, zou je voor mij kunnen kijken voor zo'n doek?? En ook erbij zeggen dat het voor een tweeling is, want dan moet íe extra groot zijn! Natuurlijk betaal ik het je terug. Hoop dat je dat voor me wil/kan doen, zou echt super zijn!
    Fijne vakantie nog!
    Liefs, Yiv