Mensen van de kerk bezoeken, naar de markt enz. - Reisverslag uit Bamako, Mali van Elianne - WaarBenJij.nu Mensen van de kerk bezoeken, naar de markt enz. - Reisverslag uit Bamako, Mali van Elianne - WaarBenJij.nu

Mensen van de kerk bezoeken, naar de markt enz.

Door: Elianne

Blijf op de hoogte en volg Elianne

02 September 2010 | Mali, Bamako

De afgelopen dagen bestonden vooral uit bij mensen van de kerk eten en boodschappen doen met Monique.

Ik wil ook foto's maken van mensen gewoon op straat dus meestal doe ik het stiekem vanuit de auto en soms op straat vraag ik het ook netjes of ze het willen. Dus ik maakte een foto van een jongen die met zijn fiets bezig was en opeens kwamen er 20 kinderen aangerend van alle kanten die allemaal op de foto wouden haha. Toen we daarna de foto's op het schermpje van de camera lieten zien werden ze helemaal wild.Noe en ik konden amper weg komen met de motor. Al die kinderen renden achter ons aan.

We hebben bij mensen van de kerk gegeten. Louise komt uit Guinee en haar man Joseph uit Burkina Faso. Hij loopt met een kruk want hij had polio toen hij 3 jaar oud was maar hij is heel blij dat hij kan lopen en werk heeft.

We zijn ook naar William geweest. Hij is ook van de kerk en komt uit Haiti. Hij werkt voor Plan Mali (heb je ook in NL). Hij is al 10 jaar getrouwd. Zijn vrouw is in verwachting van de 1e en zij woont bij zijn ouders in New York. William en zijn vrouw verlieten Haiti 10 januari en de 12e was de aardbeving waarbij zijn schoonmoeder en nichtje omkwamen.

Ik ben nog naar de Amerikaanse school geweest waar Rose en Mitchel les hebben. Zag er leuk uit van binnen. Monique nam me nog mee naar een Malinese vrouw die getrouwd is met een Nederlander. Zij kon ook een beetje Nederlands. Ik heb hem ook gesproken (maar hij praatte meer Frans dan Nederlands omdat hij dat gewend is denk ik haha). Ze hebben een zoon van 15 en een dochter van 11 jaar oud.

Noe en ik zijn nog naar de markt geweest. We mochten de auto met chauffeur lenen van een Kameroenese vrouw van de kerk. Nou met een eigen auto naar de markt is echt niet te doen. Het is zoooo ontzettend druk dat je overal vast staat en die vieze uitlaatgassen inademt. Uiteindelijk hebben we meer in de auto gezeten en vast gestaan in het verkeer als wat anders. We gingen nog pizza eten in een restaurant. Dat was erg lekker (en duur haha gewoon Europese prijzen).

Ik heb nog gezwommen en de achterburen (die in armoedige hutjes wonen) die vonden het blijkbaar zo interessant dat ze bleven kijken en zwaaien en bonjour en bonsoir riepen. Er schreeuwde iemand op straat. Het hield maar niet op dus ik ging luisteren. Bleek het onze altijd zo super aardige, vrolijke, kalme kok te zijn. De bewaker vroeg of hij in zijn tas mocht kijken (want er wordt wel eens gestolen, niet hier maar bij andere huizen). De kok werd boos omdat hij niet steelt en omdat de bewaker het anders nooit vraagt. Maar dit keer was Monique er niet. Zo hij ging helemaal uit zijn dak! Het enige wat hij in zijn tas had was eten wat Monique hem had gegeven maar hij was zooo boos dat hij dat op de straat heeft gesmeten!

Ik ben ook nog met Monique naar de markt geweest. We namen een taxi en het stond alweer helemaal vast, het verkeer. En ik moest super nodig naar de wc. Ik hield het echt niet meer dus toen we bij de markt waren en we weer vast stonden in het verkeer renden we de taxi uit en we vonden gelukkig snel een toilet. Na ja het stonk verschrikkelijk en het was een gat in de grond maar dat maakte mij niets meer uit haha.
We gingen kijken voor stof op de markt en we hebben wel 15 winkeltjes gezien en kregen zelfs een stalker achter ons aan die perse wou dat we in zijn winkel gingen kijken wat we uiteindelijk na lang zeuren dan maar deden. Hield hij eindelijk op met ons achtervolgen haha.

Ik heb nog een Nederlandse school bezocht. Daar gaan kinderen heen na schooltijd. Er wordt daar voorgelezen en ze werken uit taalboeken. 2x per week is dat. Was wel leuk om even te kijken en Nederlands te spreken.

Gister zijn Noe en ik naar het Nationaal Museum van Mali geweest. De entree was die dag gratis. Nou er was niet veel aan. Alleen maar houten en stenen beeldjes van vroeger. Alle teksten waren in het Frans. Voor de rest ging Noe nog bijbelstudie geven aan 2 meisjes en een jongen maar ik viel bijna in slaap. Ik heb er bijna niks van begrepen want het Frans ging me te snel (en het kost veel energie om goed te luisteren om het te kunnen begrijpen).

Vandaag gingen Noe en ik bij die Kameroenese vrouw eten van de kerk. Ze had Kameroenees gekookt dus ik ging even terug in de tijd. Alsof ik terug was in Kameroen. Ik probeerde onder de kip uit te komen (want ik eet echt elke dag vlees hier pfff) maar ja dat had ze door dus ik kreeg een kippenpoot op me bord of ik wil of niet. Daarna toen ik eindelijk alles op had (duurt altijd mega lang bij mij) kreeg ik nog een groot stuk vis met graatjes. Oh je doet mij er echt GEEN plezier mee maar ja ik doe haar dan maar een plezier en heb de helft opgegeten (met moeite). Zij was iniedergeval tevreden haha.

NIEUWE FOTO'S OP: http://www.mijnalbum.nl/Album=3V8MRXYG
KOPIER EN PLAK DE LINK.


  • 03 September 2010 - 10:01

    Michelle:

    Oh, Eel! Wat een geweldig verhaal weer. Echt heel grappig. Volgens mij ben je echt vijf kilo aangekomen van al dat eten. :P
    Ik zie je de 8e!
    Liefs, Michelle

  • 03 September 2010 - 12:12

    Joyce:

    Je maakt weer een hoop mee! Leuk dat je verschillende scholen hebt bezocht. In Indonesië hadden we ook dat die kinderen heel graag op de foto wilden. Nog veel plezier.

    Groetjes Joyce

  • 04 September 2010 - 06:01

    Nora:

    Nou, dit weekend zou het mooi weer worden dus dan bof je nog als je zondag weer in Nederland aankomt.
    Is de overgang niet zo groot.
    Wat een mooi pak heb je aan, zeg! Inclusief hoofddeksel. Een mooi kleur, hoor. Dat hebben ze speciaal voor jou gemaakt zeker. Kan je zo woensdag aan, toch Michelle?
    In dat soort landen zijn de vrouwen toch wel ware kunstenaars als het op het op hun hoofd vervoeren van goederen komt. Hoeven wij niet te proberen.
    Nou Elianne, vandaag naar de kerk en dan al voorbereiden op de terugreis.
    Je kan wel terugkijken op een mooie vakantie.
    Liefs van je moeder, XXX

  • 04 September 2010 - 06:41

    Nora:

    O ja, Elianne,
    Amos en Olabisi hebben ook een berichtje gestuurd. Alleen staat die bij je mail van 28-08 Het regent hier ook.
    Groetjes....

  • 04 September 2010 - 13:53

    Zussie:

    Heyy Zus, Heb niet alles uitgebreid gelezen hor, meer gescand, maar leuk allemaal!
    Die foto is ook grappig van jou in dat gewaad :D
    fijne terug reis!
    xXx

  • 05 September 2010 - 05:40

    Jan:

    ha die Elianne , terwijl ik dit schrijf zit jij in het vliegtuig onder weg naar huis . mooie kleding wat je aan hebt, en grappig ook de kinderen op de foto < de stalkers> tot straks-dv- op Schiphol

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mali, Bamako

Mali

Recente Reisverslagen:

06 September 2010

Weer thuis

02 September 2010

Mensen van de kerk bezoeken, naar de markt enz.

28 Augustus 2010

Het regent hier ook

23 Augustus 2010

Kerkdienst, dierentuin en zwemmen

20 Augustus 2010

Aangekomen in Mali
Elianne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 620
Totaal aantal bezoekers 230997

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 05 April 2012

West-Afrika

14 Augustus 2011 - 30 Augustus 2011

Senegal & Gambia

14 Juni 2011 - 04 Augustus 2011

Thailand & Laos

19 Augustus 2010 - 05 September 2010

Mali

29 April 2010 - 11 Mei 2010

Marokko

10 Augustus 2009 - 05 September 2009

Amerika

28 Oktober 2007 - 15 September 2008

Kameroen & Tsjaad

Landen bezocht: