Het regent hier ook - Reisverslag uit Bamako, Mali van Elianne - WaarBenJij.nu Het regent hier ook - Reisverslag uit Bamako, Mali van Elianne - WaarBenJij.nu

Het regent hier ook

Door: Elianne

Blijf op de hoogte en volg Elianne

28 Augustus 2010 | Mali, Bamako

Ik ben alweer een week en een dag hier. Tijd gaat snel! Heb alweer van alles meegemaakt hier.
Zo nam Noe me dinsdag mee naar een restaurant. Het was een nogal regenachtige dag en het was gewoon koud! Ik nam een bordje patat maar het was echt slappe patat helaas. Het drinken zat in een blik van 580 ml.
Daarna gingen we naar een internetcafe vlakbij Noe. Noe kent de eigenaren (die zijn ook christen). Zij namen ons mee naar haar vader en moeder. Daarna nodigden ze ons uit bij hen thuis. Ze brachten mij ook nog helemaal thuis met de auto (omdat ik het koud had door de regen).

Woensdagochtend nam Monique me mee naar de supermarkt. Daar hebben ze werkelijk alles wat je in NL ook kan kopen. Van voedsel tot huishoudelijke apparaten. Daarna ging Monique op jacht naar sinaasappelen op straat maar niemand wou het voor de prijs verkopen die zij wou.
's Middags kwam Noe me ophalen want de familie van het internetcafe had ons uitgenodigd voor de lunch. Het zijn Malinezen dus ja ik at voor het eerst een Malinese maaltijd. Het was geen rijst, geen couscous maar iets er tussen in met een waterig sausje en... vis. Ik kreeg natuurlijk weer een groot stuk met ontiegelijk veel graatje erin! Ze hadden hun best gedaan met het eten dus ik heb het braaf opgegeten maar wat heb ik een hekel aan die graatjes! Hun zoontje van 1 jaar en 9 maanden at ook mee. Met zijn handjes. Nou het eten zat overal. De tafel, vloer en zijn shirt zaten helemaal onder met het eten!
Ze gaven me als cadeau een stuk traditionele stof uit Mali.

Donderdag heb ik meer in de auto gezeten als wat anders. We gingen eerst kijken of mijn kleren voor de kerk klaar waren. Die waren klaar maar het shirtje wat ze gemaakt hadden, daarvan waren de mouwen te strak. Mijn hand paste er met moeite doorheen en het zat zo strak om mijn bovenarm dat het zo erg knelde dat ik kleine bloeduitstortingen had toen ik hem weer uit had gedaan. Die gingen ze aanpassen en wij gingen ondertussen weer naar de supermarkt. We reden daarna weer wat rond op zoek naar sinaasappelen en papaya. Maar alles was te duur of te klein. Het verkeer is echt erg hier. Vooral op de kruispunten is het heel erg druk met auto's en motors dat het vast komt te staan en dan is het echt een chaos. Mensen gaan dan ook vanuit de auto ruzie met elkaar maken. Ik moet daar altijd om lachen. Er zijn wel stoplichten maar er is ook overal wel politie om het verkeer te regelen. Als we stilstaan komen er kinderen bij het raam om te bedelen of mannen willen je beltegoed, gebedskleedjes (met een kompas erop voor als je het oosten niet kan vinden?), dvd's, dadels, stoeltjes, schoenenrekjes enz verkopen.
Thuis gingen we lunchen en daarna Rose en Mitchel van school halen maar we waren laat dus ze waren al aan het lopen naar huis (is echt heel vlakbij de school maar goed). Daarna gingen Monique en ik naar de kerk om haar kleding op te halen voor zaterdag. Had die vrouw ook voor mijn kleren gemaakt. Nou heb ik 2 outfits voor a.s. zaterdag voor de kerk!
's Avonds ging ik nog even zwemmen. Heerlijk!

Vrijdag (gister) zijn Noe en ik naar de markt gegaan. Alleen het regende de hele dag dus we namen een taxi. Het was echt heel druk op de markt. En overal lagen plassen en was het modderig. We kochten daar onze groenten voor de lunch. We liepen nog wat over de markt. Je hebt daar van alles zoals kippen (levend), stoffen, slippers, (nep) goud, groenten, beautyspulletjes enz. Om 16:00 uur waren we weer bij Noe's huis en om 17:30 uur waren we klaar met koken en konden we eindelijk gaan lunchen! Pff echt laat. We aten rijst met groenten en nasikruiden (had ik meegenomen).
Daarna renden we naar de kerk want we waren al te laat.

Vandaag was ik ook de hele dag in de kerk. Met mijn speciale kleding want het was een vrouwendag. Het vrouwenkoor ging zingen. Bij de sabbatschool kwam er nog een jongen bij zitten. Het bleek een moslim te zijn. We bleven weer eten na de kerkdienst en 's middags begon het middagprogramma. De jeugd deed weer een sketch. Nadat alles af was gelopen deden we nog een tour door Bamako. De familie nam me mee naar de nieuwe school van de Rose en Mitchel die ze aan het bouwen zijn. In december is ie klaar en dan moeten ze heel vroeg hun bed uit om op tijd te komen want het is echt heel ver weg dan. We gingen ook nog de bergen in waar de president woont en je mooi uitzicht hebt over Bamako. We hebben net voor de tv gegeten. Hamburger! En Monique had nog popcorn gemaakt.

VOOR NIEUWE FOTO'S KOPIER EN PLAK DE VOLGENDE LINK:
http://www.mijnalbum.nl/Album=3V8MRXYG

  • 29 Augustus 2010 - 06:09

    Jan:

    hoi Elianne, leuk om je belevenissen telezen, heb gisteren het boek Mali Blue,s uit gelezen veel speelt zich af in Bamako.leuke outfit hebben ze voor je gemaakt.Ga je nog een vaartochtje op de Niger maken?ps als je nog anzicht kaarten kan scoren voor de verzameling ...

    nog een mooie tijd en belevenissen daar

    groeten van je pa

  • 29 Augustus 2010 - 08:05

    Joyce:

    Hoi hoi,

    Jammer dat het bij jou ook regent. Maar dat bederft gelukkig niet de pret als ik het zo allemaal lees. Je hebt weer leuke dingen gezien en gedaan. Je nieuwe kleding staat je goed.

    Groetjes Joyce

  • 29 Augustus 2010 - 09:29

    Yiv:

    Haha wat grappig, gebedskleedjes met een compas erop. En wat gaaf dat je daar gewoon eventjes zo'n mooie outfit voor je kan laten maken, ziet er mooi uit!

  • 29 Augustus 2010 - 09:32

    Zussie:

    Heyy Eel,
    Wat een leuke outfit zeg! Afrikaans maar met een modern randje :D Leuk!
    xxx

  • 29 Augustus 2010 - 11:04

    Nora:

    Ik begrijp dat de vrouwen voor de Vrouwendag allemaal dezelfde outfit aanhebben met in ieder geval dezelfde stof. Het is heel leuk dat ze die van jou ook van die stof hebben gemaakt maar met zo'n rode, kanten rand eraan. Staat je erg goed! Knap van die andere vrouw dat ze ook voor jou nog een outfit heeft gemaakt terwijl ze dan ws niet je maten heeft opgemeten want je had niks besteld.... Ben benieuwd hoe die eruit ziet. Hier is het inderdaad ook enigszins herfstachtig. Volgens mij kan ik bij jou de elektrische deken er al opgooien want binnen koelt het al aardig af. Ik heb nog een nieuwtje, Elianne, Olibissi is bevallen, veel meer weet ik ook niet maar ik ga er morgen heen dus dan zal ik er wel meer over berichten. Denk je nog om een mooi vaasje, je weet wel? Je bent op de markt geweest dus daar is genoeg te krijgen/kopen.
    Geniet nog maar van deze laatste week met liefs van je mam, XXX
    Doe je de gr aan de familie daar en aan Noé?

  • 30 Augustus 2010 - 06:35

    Nora:

    Hallo Elianne,
    Nog even een mailtje over Nelson. Dat is de prachtige baby die Amos en Olibissi hebben gekregen. 9 pond en 2 ons! Ik ben gisteren op kraamvisite geweest, dat was een hele verrassing voor hun. Olibissi mist je heel erg, zei ze.
    Oke, je bent weer op de hoogte.
    Hier is het echt petweer.
    Het lijkt wel het regenseizoen! Zoveel regen is er al gevallen.
    Liefs en groetjes van je mam. XXX

  • 30 Augustus 2010 - 13:13

    Pauline :

    Hi Elianne,
    Once again great pictures
    It seems as though you are having a great time in Mali, enjoying the sights, sounds and culture and your dress for church, a very nice souvenir to have of your trip. Rain or shine time always flys when you are having fun!:-)
    I look forward to seeing the rest of your pictures
    May God bless and keep you safe, love Pauline x

  • 31 Augustus 2010 - 13:08

    Jeff:

    Hoi Eel,luek om je te zien in z'on practige dress.Guess your really having fun.Wished i made that trip with you maar helaas.You look so gorgeous in that outfit.stay blessed LOVE YA

  • 31 Augustus 2010 - 20:47

    Gieljam:

    Hee Elianne,

    Leuke fotos zeg!!
    Nu ik Bamako lees, bedenk ik me dat mijn neefjes daar een aantal jaren gewoond hebben!
    Het verhaal van het drukke en ongeregelde verkeer ken ik ook wel van Latijns Amerika... Soms kan het heel vervelend zijn, maar op een zekere zin heeft het ook zijn charmes...
    Groetjes en gezegende week

  • 04 September 2010 - 06:20

    Amos En Olabisi:

    Wij wensen je meer veel plezier en wij willen zegen dat wij missen je heel erg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mali, Bamako

Mali

Recente Reisverslagen:

06 September 2010

Weer thuis

02 September 2010

Mensen van de kerk bezoeken, naar de markt enz.

28 Augustus 2010

Het regent hier ook

23 Augustus 2010

Kerkdienst, dierentuin en zwemmen

20 Augustus 2010

Aangekomen in Mali
Elianne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 605
Totaal aantal bezoekers 230997

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 05 April 2012

West-Afrika

14 Augustus 2011 - 30 Augustus 2011

Senegal & Gambia

14 Juni 2011 - 04 Augustus 2011

Thailand & Laos

19 Augustus 2010 - 05 September 2010

Mali

29 April 2010 - 11 Mei 2010

Marokko

10 Augustus 2009 - 05 September 2009

Amerika

28 Oktober 2007 - 15 September 2008

Kameroen & Tsjaad

Landen bezocht: