Laatste berichtje uit Tsjaad - Reisverslag uit Ndjamena, Tsjaad van Elianne - WaarBenJij.nu Laatste berichtje uit Tsjaad - Reisverslag uit Ndjamena, Tsjaad van Elianne - WaarBenJij.nu

Laatste berichtje uit Tsjaad

Door: Elianne

Blijf op de hoogte en volg Elianne

09 Juni 2008 | Tsjaad, Ndjamena

Dit is mijn laatste berichtje uit Tsjaad want ik vertrek morgenochtend lekker naar Kameroen!

VISUM
Vandaag heb ik eindelijk mijn visum voor Kameroen. Voor 3 maanden! Oh wat ben ik blij zeg! Morgenochtend vertrek ik.
Wisten jullie dat ik 1 jaar in Tsjaad mag blijven? Ik heb ook een visum voor Tsjaad voor 1 jaar. En dat voor 7 euries. Blijkbaar wil Tsjaad graag mensen hebben haha. Niet dat ik 1 jaar in Tsjaad wil blijven hoor, absoluut niet. Ik had dat visum alleen nodig om het visum voor Kameroen te krijgen.

COMPUTERS GESTOLEN
Dan nog wat minder leuk nieuws. In de nacht van 20 mei op 21 mei 2008 zijn de computers uit het kantoortje op school gestolen. Inbreken was niet zo moeilijk. Ze zijn gewoon door het plafond gekomen. Het plafond bestaat uit allemaal kleine vierkante houten dunne plankjes. Dan vraag je je af waar die bewaker toch was op dat moment... nou ja die was gewoon in het klaslokaal ernaast.... aan het slapen! Kijk daar heb je nog eens wat aan. Gek dat je dan niet wakker wordt van het lawaai. Vreemde zaak.

WEEGSCHAAL
Mijn diarree is na 2 weken weer over met dank aan de nieuwe medicijnen die iemand me voorgeschreven had. Nou ben ik dus heel erg afgevallen. Mijn rokken zitten nu erg los en ik krijg ze wel weer normaal aan. Dat kostte eerst moeite omdat ik aangekomen was. Nou was ik erg benieuwd wat ik nu woog. Dus toen we aan het wachten waren voor de fotozaak (om pasfoto's te laten maken voor de visa) greep ik mijn kans toen ik een jongetje zag lopen met een weegschaal. Dan geef je hem geld en dan mag je er op staan. Gewoon midden op straat haha dat is nog eens grappig. Ik woog toen dus 54 kilo! Niet echt veel dus.

KERK OP ZONDAG
Op een zaterdagochtend was ik van plan om naar de kerk te gaan toen er geen water uit de kraan kwam dus kon ik mijn niet wassen. Tatiana en ik besloten bij de buren uit Engeland water te gaan vragen. Nou wij met onze emmertjes erheen. Terwijl onze emmertjes gevuld werden gingen wij de buren begroeten. En toen nodigde ze ons uit om wat te drinken en om bananencake te eten. Ondertussen kwam iedereen gezellig bij ons zitten. Er zijn daar dus Engelse, een pas getrouwd jong stel uit Zuid-Afrika en jawel een Nederlandse vrouw! Ik wist dat ze zou komen want dat hadden ze mij verteld dus dat was leuk met haar te praten. Alleen ze woont al 9 jaar in Engeland dus het was meer Engels dan Nederlands wat we praatten. Ondertussen was de kerk allang begonnen en toen besloten Tatiana en ik om maar gewoon bij de buren te blijven en niet naar de kerk te gaan.

Toen nodigden de buren ons uit om mee te gaan naar hun kerk op zondag. Dus de volgende dag gingen Tatiana en ik mee. Wij zagen er super netjes uit en de anderen gingen gewoon met broeken naar de kerk (vrouwen) en de mannen gewoon met korte broek met bergsandalen. Ik was even vergeten dat het geen 7de Dags Adventisten kerk was waar we heen gingen. Er waren echt super veel blanken. Heel veel uit Zwitserland. En wel grappig om weer eens zoveel blauwe ogen te zien als je alleen maar donkerbruine ogen ziet de hele dag. De kerkdienst was wel leuk. Het was dit keer in het Engels en Frans. De liedjes waren ook heel leuk. Er waren ook super veel kinderen. En er was ook een familie die al 14,5 jaar in Tsjaad woonden. Ik heb daar maar 1 woord voor: RESPECT! Ik kon het bijna niet geloven.

Er was ook nog 1 man uit Nederland en zijn vrouw kwam uit Canada en de dochter was geboren in Arnhem. Ze gaan binnenkort naar NL voor familiebezoek. Alleen die vrouw kon niet zo goed nederlands want ze praat hier natuurlijk bijna alleen maar Frans haha.

MACARONI
Op een zaterdag na de kerk nodigde de directeur van de school mij uit om bij hen te komen eten. Nou we aten boule (in Kameroen heet het anders maar kan niet meer op het woord komen) met een sausje en aardappels. Ik at een klein beetje. Toen kreeg ik nog een chocoladegebakje en daarna nog watermeloen. Daarna bleef ik nog even. Ik had gezegd dat ik macaroni erg lekker vond met gewoon simpel tomatensaus. Dus als zijn vrouw dat geweten had had ze dat voor mij gekookt. En wat denk je de volgende sabbat? Had ze dus speciaal voor mij macaroni en tomatensaus gemaakt. Ze had het mee naar de kerk genomen en kwam dat thuis langsbrengen en toen ging ze weer weg. Lief he?

DE PASTOR
De pastor is nog steeds niet terug en komt voorlopig ook niet meer terug. Hij belde mij laatst en toen vertelde hij mij dat hij niet meer voor de kerk werkt. Hij heeft nu nieuw werk in het oosten van Tsjaad gevonden bij de grens met Sudan. Wel jammer dat ik hem dan niet meer zie voordat ik weg ga. Maar aangezien ik 1 jaar in Tsjaad mag blijven...

RAPPORTEN
Hier hebben de kinderen van de kleuterklas, basisschool en middelbare school vakantie. De rapporten werden uitgedeeld en ik was daar bij voor de basisschool en middelbare school. Alleen ik was telkens te laat dus er was geen stoel meer vrij en ik vond het ook niet zo interessant. De 5 beste leerlingen van elke klas kregen een cadeautje. Ik wou het rapport voor Taar mee nemen alleen er was geen rapport voor haar omdat er geen schoolgeld betaald was. Helemaal niks. Maar de pastor zou dat betalen dus ik weet niet wat er aan de hand is maar ja het is erg vervelend voor haar. Want haar moeder is al oud en haar vader heeft ze niet gekend want zij is de laatste van 9 kinderen en die was overleden toen ze nog klein was.

TANDARTS
Taar heeft kiespijn. Dus ik zei: nou er is toch wel een tandarts? Ja zegt ze maar ik heb geen geld daarvoor. De pastor betaald dat en die is er niet. Ik vroeg hoe lang ze dan al kiespijn had... 3 of 4 dagen? Antwoordt ze: nee 3 of 4 maanden nu. Nou dat is wel erg lang. Dus ik zei tegen haar nou mijn moeder heeft geld gestuurd voor die vrouw waarvan het huis afgebrand is. Als ik jou dan het geld geef voor de tandarts ga je dan heen? Ja zegt ze. Ze was helemaal blij. Dus ik geef 15 euro aan Taar voor de tandarts die gaat dan die kies trekken en de rest geef ik aan de vrouw waarvan het huis is afgebrand.

MARKT
Vandaag was ik op de markt met Tatiana. En ik vind het helemaal geweldig daar. Er is zoveel te zien. En hier wordt je niet zo lastig gevallen. In Kameroen is het telkens: la blanche, la blanche. Nou hier komen ze ook wel naar je toe. Met van die gouden horloges. Nou dat heb ik niet nodig hoor. Of Tatiana die teenslippers wou kopen alleen ze wou een lagere prijs dan die man zei maar die wou dat natuurlijk niet. Dus wij liepen weg en toen riep hij ons terug. Ging hij nog niet met de prijs naar benenden. Dus wij weer weglopen en toen riep hij ons weer terug. Iets van 3 keer ging het zo. Ik lag helemaal dubbel. Uiteindelijk kreeg ze het wel voor de prijs die ze wou.
Of die man met een Tigo jasje aan (telefoonmaatschappij) en hij verkocht beltegoed voor Celtel. Ik zeg tegen hem: jij bent van Tigo maar je verkoopt Celtel hahahaha. Dat is net zoiets als iemand met een shirt van Orange aan maar die verkoopt beltegoed van Vodafone haha. Ik lach me rot op de markt. Heerlijk.
Of dat jongetje die stevige plastic tassen verkoopt om je groente in te doen als je dat gekocht hebt op de markt. Ik had niks gekocht op de markt en dan wou hij aan mij zo'n tas verkopen. Ik zeg waarom? Ik heb helemaal niks gekocht. Dat heb ik toch niet nodig hahaha. Ik lag helemaal dubbel hoor.
De markt is eigenlijk beter dan de supermarkt want je hebt alles op de markt wat je ook in de supermarkt kan kopen maar op de markt kan je lekker afdingen.

TAXI
Na de markt namen we een taxi naar de Ambassade van Kameroen. Maar daar gaat geen taxi heen dus dan als je een taxi neemt daarheen betaal je ook best veel. Dus wij hadden een taxi gevonden maar er zat 1 man in. Wat gebeurt er dan? Die man wordt eruit gezet en wij erin en de chauffeur rijdt ons naar de Ambassade. Ik moest daar zo om lachen. Dat is doodnormaal hier.

FOTO'S
Ik heb net nog wat foto's gemaakt met mijn buurjongen. Hij is Tjaads. Heel aardig. Doet ie helemaal een net jasje aan voor de foto en daarna doet hij weer een ander blousje aan. Zo grappig. Daarna had ik nog foto's van Mathieu (de bewaker die in de tuin woont) gemaakt. Samen met zijn vrouw (die is 17 jaar en hij is ik weet niet hoe oud en heeft al 2 kinderen van 10 en 8 ofzo). De kinderen deden ook helemaal schone kleding aan, Mathieu nette schoenen en kamde zijn haar nog even en zijn vrouw ging ze ook nog verkleden speciaal voor de foto. Zo grappig is dat. Ze nodigden mij weer uit om te komen eten. Alleen ze eten elke dag hetzelfde. Boule met een sausje met kip of koe. Is niet echt mijn favoriet.

Laatst at ik ook mee en toen bleken ze de kip te eten die normaal altijd in de tuin rond rent. Gelukkig dat ik die kip niet gegeten heb want ik weiger hier om vlees te eten al hebben de kippen hier volgens mij een beter leven gehad. Hier worden ze niet vestgemest in een fabriek waar ze amper ruimte hebben.

VERJAARDAG MYSTERE
20 mei was Mystere jarig. 's Avonds vierde ze het. Ze had wat eten gemaakt alleen ik was nog ziek dus kon niet veel eten. Verder hebben we nog een heleboel foto's gemaakt en filmpjes en we hebben ook lekker gedanst. Was leuk en gezellig.

AFRICA STAR
Ja hier hebben ze ook Idols hoor. Alleen dan heet het Africa Star. Het komt elke vrijdagavond. Ik vind het niet zo heel boeiend. En soms zingen ze ook niet helemaal mooi. Hier doen er 8 verschillende landen mee. Kameroen, Ghana, Mali, Guinee, Togo, Senegal en dan ben ik er nog wat vergeten.

RIVIER
Zaterdagavond zijn we nog met een groepje naar de rivier geweest. Het was nog best ver met de auto. Ik was daar nog nooit geweest. Het is echt super leuk om met de auto rond te rijden. Zo kwamen we ergens op een hele grote zandvlakte met gewoon helemaal niks he. De rivier was voor een groot deel droog. Dus we stonden gewoon in de rivier waar normaal water is als het heel veel geregend heeft. We hebben daar gezongen en gebeden en toen wat gedronken en pap gegeten. Alleen toen moesten we weer gaan en had ik mijn pap nog niet op en er zat ook een beetje zand in. Maar er waren daar heel veel kinderen dus dan geef je het gewoon aan hun. Nou binnen 15 sec. was dat bord leeg. Ze schrokten het naar binnen gewoon met de handen. Ik stond echt helemaal verbaasd.

Nou inmiddeld zit ik hier al weer 2 uur te internetten en aangezien het niet heel goedkoop is ga ik nu maar stoppen want het begint ook avond te worden en ik wil niet in het donker alleen over straat. Dus ik ga afscheid van jullie nemen. En het volgende berichtje zal weer vanuit Kameroen zijn.




  • 09 Juni 2008 - 17:35

    Joyce:

    Het is weer een heel verhaal geworden, leuk :). Fijn dat je weer teruggaat naar Kameroen. Ga je dan op precies dezelfde plek 'wonen'? En hoe zit het met je werk, de kinderen hebben toch al zomervakantie?
    Ik ben benieuwd naar de foto's!

    Kus Joyce

  • 09 Juni 2008 - 19:24

    Norbert:

    Hoi Elianne,

    Leuk om weer over je te lezen.

    Ben ook benieuwd naar de foto's en filmpjes.

    De meeste vleeseters (waaronder ik) zullen rund zeggen. Maar jij zegt: koe. Wel typisch is dat denk ik. ;)

    Hoor ik nog wat van Tatiana denk je of niet?

    Zaterdag (14-6) ga ik op vakantie naar Sicilie (13 dagen). Ik wens je een goede reis terug naar Kameroen.

    Groetjes.


  • 10 Juni 2008 - 06:07

    Rosa En Fam.:

    Hoi Elianne, wat fijn voor je dat je nu weer naar kameroen kan gaan en ik maar denken...dat je misschien weer naar huis kon. Mooie verhalen en top dat je dat kind kon helpen met kiespijn, wat zal die je dankbaar zijn geweest!
    Succes weer daar..

  • 10 Juni 2008 - 07:24

    Nora:

    Fijn dat je weer terug naar Kameroen kan gaan. Dat zal wel weer een lange reis worden in de trein. Het is wel zo dat je natuurlijk maar 3 maanden in Kameroen kan blijven. Dus dan moet je 10 september Kameroen weer uit zijn. Ik neem aan dat je dan toch net weer naar Tsjaad gaat ook al mag je daar een jaar blijven. Dus dat betekent dat je na 10 september gewoon weer naar huis komt. Toch?
    Ik vind het wel raar dat de pastor niks geregeld heeft wat betreft zijn schoonzussen. Hij gaat gewoon weg en laat hen achter maar hoe gaat dat dan financieel?
    Het is toch erg dat Taar al die tijd niet naar de tandarts kon terwijl ze zo'n kiespijn heeft? Het is goed dat je geld hebt gegeven om haar naar de tandarts te laten gaan. Ik hoop dat ze nu geen kiespijn meer heeft.
    Eigenlijk zou je iedereen wel willen helpen maar dat is helaas ook niet mogelijk.
    Ze zullen het wel erg vinden dat je weg gaat en zullen je wel gaan missen.
    Nou Elianne, je was wel veel afgevallen. Wel op blijven letten dat de diarree weg blijft. Op de Universiteit is er wel betere medische hulp, denk ik.
    Als je dit leest, hoop ik dat je goed bent aangekomen en dat je al je vienden weer zal zien.
    Voorzichtig aan en veel liefs van je moeder.
    XXXXXXXXXXXXXXXXX


  • 10 Juni 2008 - 14:58

    Christian:

    C'est une grande joie que j'éprouve de savoir que tu reviens au cameroun, tu m'a beaucoup manqué, j'espere que nous passerons de bons moments, même si ton sejour ne sera que de quelques 90 jours, au moins maintenant, je serais preparé Psychologiquement pour ton depart. Bon retour parmi nous, que Dieu te benisse

  • 10 Juni 2008 - 15:04

    Christian:

    même si je suis encore à Dla, l'idée de savoir que tu es à Nanga me rejouis, et me donne l'envie de rentrer. BIENVENUE PARMI NOUS

  • 10 Juni 2008 - 15:09

    Christian:

    C'est une grande joie que j'éprouve de savoir que tu reviens au cameroun, tu m'a beaucoup manqué, j'espere que nous passerons de bons moments, même si ton sejour ne sera que de quelques 90 jours, au moins maintenant, je serais preparé Psychologiquement pour ton depart. Bon retour parmi nous, que Dieu te benisse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elianne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 896
Totaal aantal bezoekers 230934

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 05 April 2012

West-Afrika

14 Augustus 2011 - 30 Augustus 2011

Senegal & Gambia

14 Juni 2011 - 04 Augustus 2011

Thailand & Laos

19 Augustus 2010 - 05 September 2010

Mali

29 April 2010 - 11 Mei 2010

Marokko

10 Augustus 2009 - 05 September 2009

Amerika

28 Oktober 2007 - 15 September 2008

Kameroen & Tsjaad

Landen bezocht: