Nigeria en weer naar Tsjaad en meer! - Reisverslag uit Maroua, Kameroen van Elianne - WaarBenJij.nu Nigeria en weer naar Tsjaad en meer! - Reisverslag uit Maroua, Kameroen van Elianne - WaarBenJij.nu

Nigeria en weer naar Tsjaad en meer!

Door: Elianne

Blijf op de hoogte en volg Elianne

02 September 2008 | Kameroen, Maroua

Ik ben nu in Maroua en heb het de afgelopen dagen heel erg leuk gehad.

Ik ben vrijdag naar N'Djamena (Tsjaad) gegaan. De hele weg zat ik naast een adventist in de bus. Ik hoorde hem al een liedje van de kerk zingen maar ik zei er niks van en toen we in Kousseri aankwamen kwamen we er echt pas achter dat we van dezelfde kerk waren. Ik heb daar nog 2 uur gewacht tot Bonaparte me met de auto kwam ophalen. Bij de grens ging het heel gemakkelijk, niemand vroeg om mijn paspoort.

Ik sliep bij Bonaparte (van de kerk). Hij heeft een groot huis met elektriciteit. Ze waren heel gastvrij. Ze hebben 3 meiden (1 jaar, 4 jaar en 6 jaar) en Bonaparte heeft nog 1 zoon Etienne van 15 jaar. Ik voelde me helemaal op me gemak. Als ik wat wou werd het meteen geregeld. Ze zijn ook vegetarisch dus ik heb heerlijk couscous met een saus gegeten zonder dat ik telkens de stukjes bot of graaten uit me mond moet halen. Als ontbijt was het meestal rijst met een sausje. Ze staan daar elke dag om 6 uur op dus uitslapen is er niet bij want het licht gaat aan en de radio ook kei hard.

Zaterdag ben ik naar de kerk geweest en het was een speciale dienst voor de nieuwe predikant (die uit Kameroen komt) dus iedereen was aanwezig. Echt super super leuk om iedereen weer te zien! Daarna nog heerlijk gegeten bij de kerk. Echt super lekker. Oliebollen, patat, Tsjaadse pannenkoek (super lekker) met een groentesaus (heel erg lekker) en natuurlijk VOLERIE!

's Middags heb ik de baby van Celestine mijn collega van daar gezien. Hij is 21 dagen oud. Heel schattig. Ik heb daar zelfs kip gegeten. Het was nog lekker ook.

Zondag ben ik naar de baby van Moise gegaan. Dat was ook erg leuk. Het is ook een jongen en hij is 11 dagen oud. Erg leuk om de hele familie van Moise te zien! Ik kreeg nog thee met super super super veel suiker erin (jach).

Daarna ging ik nog naar de l' assocation (het huis waar ik toen 2 maanden gewoond heb). Dat was ook heel erg leuk. Helemaal veranderd. Is nu roze met geel geschilderd. Nu woont de nieuwe predikant daar. De kinderen in de buurt waren er nog steeds en konden me naam nog. Heb allemaal foto's gemaakt. Het is ook veel groener daar. Met mais planten helemaal vol en gras en bomen enzo. Ik heb ook nog de buren begroet die uit Engeland. Ook erg leuk. Die hebben zo'n opblaas zwembad in de tuin dus ik had zwemspullen van de moeder aan en ik ging ff zwemmen. Haha was erg leuk en lekker verkoelend!

Ik heb ook nog water gekocht bij het winkeltje daar in de buurt. Maar die man is echt heel dom en kan geen Frans alleen arabisch. Dus ik had 2x een muntstuk van 500 fcfa gegeven en toen gaf hij geen wisselgeld terug. Dus ik in het Frans het duidelijk maken maar hij is echt dom. Dus ik opschrijven de prijs op papier en toen dacht hij dat ik een pen nodig had en ging hij die zoeken! Dus ik denk shit wat moet ik nou doen? Dus toen liep er iemand op straat en heb ik die gevraagd om te helpen. Ja dag ga geen 1000 fcfa betalen voor mineraalwater. Dus toen kreeg ik mijn wisselgeld terug uiteindelijk.

Ik heb Taar ook nog gezien. Dat was erg gezellig. Alleen wel weer schrijnend wat ze me vertelde. In juni toen iedereen het huis uit was daar bleef zij als enige achter. Zonder geld. Dus ze kon niet naar het zuiden van Tsjaad reizen voor vakantie bij haar tante daar. Dus eerst had ze een potje gehuild en toen haar sportschoenen verkocht. Dat is toch erg! En nu was ze helemaal alleen in N' Djamena in een huis. Geen geld en ze had al 3 dagen niet gekookt dus ook niet gegeten. Dus heb wat geld gegeven voor eten en de taxi. Was ze heel blij mee. Maar ik wil nog meer geld geven zodat ze schriften en boeken voor school kan kopen want haar oom gaat als het goed is het schoolgeld van vorig jaar nog betalen en dit jaar.
Ze is wel nog naar de tandarts geweest. Mijn moeder had toen geld voor de tandarts gegeven omdat ze kiespijn had. Gelukkig hoefde die er niet uit alleen schoongemaakt en daarna nog een medicijn.

Maandag ging ik weer terug naar Kameroen. Iedereen wou dat ik (langer) bleef. Maar iedereen weet al dat ik in 2018 terug kom. Niemand gelooft het maar echt waar ik ga me aan me woord houden! Met of zonder man/kinderen.... ik ga terug naar Kameroen en Tsjaad om iedereen weer te begroeten.

Oh ja ik zag ook nog op de terug weg een aapje die de weg over stak!! Vet cool!

Ik ben ook nog naar Nigeria geweest. In Banki. Per moter en de weg was weer zand en modder. We moesten nog met een bootje de rivier over en daarna was het nog steeds Kameroen en na een paar meter Nigeria. Nou Banki is onwijs vies met heel veel modder enzo. Me humeur zakte naar beneden. We zijn 2 uur op de markt geweest en dingen gekocht (zoals een koffer voor mij voor al mijn souvenirs). Het was allemaal heel Europees en made in China dus erg makkelijk om geen geld uit te geven.
Na 2 uur gingen we weer terug.

Verder in het dorp waar Max woont is er nog een vrouw in elkaar geslagen door haar man omdat ze niet wou koken. Telkens als ze kookt gaat ie weg en als ie terug komt is het eten niet meer vers en dan wil hij nieuwe en dat weigerde ze. Dus wij hoorde iemand gillen/huilen heel hard op een avond. Heel de buurt stond buiten te kijken wat er aan de hand was. Dus Max ging met haar naar het ziekenhuis en nou zit haar been tussen 3 planken met verband en het moet nog wel 3 maanden. Gisteravond gingen we weer even bezoek vond ze erg leuk. Ze verveeld zich natuurlijk dood in die kamer zonder tv.

Ik ben nog niet klaar met mijn verhaal maar mijn tijd is op en ik ga weer verder. Dus doei doei.

  • 02 September 2008 - 12:32

    Nora:

    Heej Elianne,
    Je hebt wel weer een hele reis achter de rug!
    Gelukkig dat alles goed gegaan is.
    Het is leuk als je de mensen weer ontmoet die je al kent.
    Wel sneu voor Taar, ze heeft zo geen leuke vakantie gehad. Maar haar zussen komen dan toch wel weer terug?
    Dat wordt wel een gesjouw als je 2 koffers mee terug moet nemen.
    Je hoeft dan geen geld te betalen omdat je dan meer kilo mee terug neemt?
    Maar terug mag je, geloof ik, meer dan 20 kilo meenemen, hè?
    Deze week is het regenachtig weer maar het weekend is heel mooi geweest dus dat was lekker.
    Nou Elianne, de laatste
    dagen breken voor je aan dus geniet er maar van.
    En je gaat in 2018 weer terug, las ik, bij leven en welzijn natuurlijk. Nou, wie weet, dat zou leuk zijn.
    LIEFS en gr, van je moeder. XXXXXXXXXX

  • 02 September 2008 - 13:21

    Zussie:

    Heeej Eli,,
    Leuk dat je iedereen weer gezien heb!
    maarten heb ook een waarbenjij: www.maartenbooij.waarbenjij.nu
    ik heb me eerste stage gezin gehad! was erg leuk. Vandaag heb ik het babytje in een emmer gebadderd want de stop van het babybadje was kwijt!!
    Tot over uuh... 13 dagen ofzo?
    xxx
    wennepen.

  • 02 September 2008 - 14:17

    Rosa En Fam.:

    Hoi Elianne....

    Het is dan bijna zover...wij wensen je alvast een goede terugreis!!!!

    Nog bedankt voor al je reis verhalen, het was leuk om te lezen!

  • 05 September 2008 - 08:19

    Anja:

    hoi Elianne,
    We hebben alles weer even bij gelezen, prachtige verhalen. Geniet nog van deze laatste dagen en een goede reis terug. Groetjes
    en liefs van marcel,anja joris en floor.

  • 22 Februari 2009 - 09:04

    Nicodeme:

    Je ne peux pas lire. Met moi ca en Francais stp.
    Kuss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elianne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 769
Totaal aantal bezoekers 230988

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 05 April 2012

West-Afrika

14 Augustus 2011 - 30 Augustus 2011

Senegal & Gambia

14 Juni 2011 - 04 Augustus 2011

Thailand & Laos

19 Augustus 2010 - 05 September 2010

Mali

29 April 2010 - 11 Mei 2010

Marokko

10 Augustus 2009 - 05 September 2009

Amerika

28 Oktober 2007 - 15 September 2008

Kameroen & Tsjaad

Landen bezocht: