Laatste berichtje - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Elianne - WaarBenJij.nu Laatste berichtje - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Elianne - WaarBenJij.nu

Laatste berichtje

Door: Elianne

Blijf op de hoogte en volg Elianne

12 September 2008 | Kameroen, Yaoundé

Dit is denk ik mijn laatste berichtje vanuit Kameroen. Maandag 15 september om 8.55 uur kom ik aan op Schiphol. Voor de aankomsthal kijk je gewoon op de borden voor het vliegtuig uit Zurich.

Ik ben nu in Yaounde. Ik slaap bij een jongen (Gautier) die ik tijdens de diploma uitreiking in Nanga-Eboko had ontmoet. Hij woont samen met zijn broer, die sportleraar is op het college Adventiste in Yaounde. Ze zijn heel aardig. Alleen jammer dat ik deze laatste week weer ziek ben. Heb hele erge keelpijn. Elke keer als ik slik doet het heel veel pijn. Heb wel een spray ervoor.

Gautier en ik zijn naar de dierentuin in Yaounde geweest. We hebben daar een leeuw gezien. Die heeft echt het meeste indruk op ons gemaakt. Wat een grote kop heeft ie. Maar echt een prachtig dier. Ik kon wel een uur blijven staan kijken. Verder nog apen, krokodillen, slangen, vogels, schildpadden en herten gezien. Er liep zelfs een aap gewoon los. Die apen zitten trouwens alleen achter schrikdraad. En ook niet zoals in NL dat de dieren in beton blokken wonen nee hier is het puur natuur. Met hoog gras en bomen echt het ziet er veel beter uit.
De apen die daar zijn zijn gekomen als wees. Als gevolg van de apenhandel. In Kameroen eten ze apen of ze worden als huisdier gehouden. Het is verboden maar helaas komt het nog steeds voor hier.

Verder heb ik als afscheid van Max genomen. We zijn samen naar Nanga-Eboko gereisd. Eerst met de bus van Tokombere naar Ngaoundere. Toen bleek bij aankomst dat zijn tas niet in de bus zat. We dachten misschien gestolen maar uiteindelijk kwamen we erachter na veel gebel met zijn familie in Tokombere dat zijn tas daar was blijven staan. We wouden de trein nemen naar Nanga-Eboko alleen die was al vol. Dus bleven we slapen bij een predikant van de kerk in Ngaoundere. De volgende dag hoorde we dat de trein niet was vertrokken. Slecht nieuws voor ons want dat betekende dat het nog steeds overvol zou zijn in de trein dus we moesten weer een nachtje daar slapen. De trein die normaal om 18.00 vertrekt was toen om 05.00 uur vertrokken. Ik zal dus niet zo snel meer boos worden als de trein in NL 15 minuten vertraging heeft. Max is vrijdagochtend om 06.00 uur naar het station gegaan om alvast in de rij te staan voor een kaartje. Het was de hele dag echt mega druk op station. Vrijdagavond vertrok de trein op tijd met ons erin. 2e klas. Nou echt oorlog als je de trein binnenkomt om je plekje te zoeken. Iedereen is aan het ruzie maken om plekken en bagage. Je komt er amper doorheen. Overal staan mensen. Chaos. Na 12 uur in de trein gezeten te hebben waren we eindelijk in Nanga-Eboko waar we door het raam eruit moesten omdat het zo druk was in de trein dat ze gedurende de reis de deur niet eens meer open deden als we stopten op stations. We kwamen trouwens 4 uur later dan normaal aan. Op 1 station stonden we 1 uur stil.

Na dus niet geslapen te hebben nam ik de volgende nacht alweer de bus naar Yaounde. Ik zou de trein toch niet in komen met 2 zware koffers. We waren om 01.00 uur bij de bus en na 3 uur wachten in de kou buiten met regen konden we in de bus. Alles was klaar voor vertrek. Mensen in de bus opgepropt en bagage op het dak en toen bleven we nog een UUR staan met de moter aan. Dus om 05.00 uur vertrokken we en om 10.00 uur kwamen we aan in Yaounde. Er was zelfs nog een gevecht bij de bus toen we daar aan het wachten waren. En iedereen bemoeit zich er dan mee door opmerkingen te maken. Moet je in NL proberen. Slaan ze je meteen neer en als je geluk hebt blijf je leven. Nou hier moet iedereen gewoon lachen. Echt een wereld van verschil.

Nou dit was mijn laatste berichtje. Tot maandag op schiphol.


  • 12 September 2008 - 16:33

    Norbert:

    Hoi Elianne,

    Het is al weer een flinke tijd geleden dat we elkaar gesproken hebben. Misschien binnenkort weer.

    Ik hoop dat je een goede terugreis mag hebben. Ik wens je ook beterschap en ik zeg alvast tegen je: welkom terug in NL.

    Groetjes,

    Norbert

  • 12 September 2008 - 16:45

    Ilonka:

    Hey Elianne,

    Ik dacht net vanochtend: wanneer zou ze weer eens een berichtje sturen? wist al dat je een dezer dagen naar huis zou komen. Ik wens je een hele goede terugreis en hoop nog eens van je te horen als je weer veilig en wel thuis bent!
    Het was echt heel leuk om met je berichten mee te lezen, geweldig om te lezen wat je meegemaakt hebt daar. Het leven daar en hier is gewoon inderdaad een wereld van verschil.

    Goede reis, en tot horens in ons koude regenachtige kikkerlandje...

    Groetjes, Ilonka

  • 12 September 2008 - 16:59

    Ruben:

    Heey ellianne!
    Nou wat een verhaal weer zeg, wat zou jij moeten wennen wanneer jij weer in Nederland bent.
    Ik wens je alvast een hele fijne reis toe en nu maar hopen dat er een groot welkomscomité op je staat te wachten;)
    groetjes!!
    Ruben

  • 12 September 2008 - 21:14

    Hilda:

    Lieve Elianne,
    jij hebt toch wel wat meegemaakt zeg....Het zal toch best dubbel voor je zijn,Volgens mij wil je wel blijven want je hebt er weer heel goede vrienden bij.
    en wil je je familie ook graag weer zien en aanraken.Je hebt toch wel heel wat ervaring op ge daan zo.....Ik hoop dat je een goede terugries hebt naar ons kikkerlandje.En wens je nog een paar hele fijne dagen in Kameroen.
    Liefs

  • 13 September 2008 - 07:09

    Helma:

    Ik heb genoten van je reisverslagen elke keer. Ben benieuwd of je het hier nog wel zo boeiend vind in Nederland. Heb je al plannen wat je hier gaat doen? Misschien zien we elkaar nog wel eens bij Anja, dan hoor ik graag je verhalen.

    Helma Straver

  • 16 September 2008 - 14:17

    Maryamu - Forum:

    Hoi Elianne, ik ben benieuwd hoe het je zal vergaan in NL! Lezen we hier nog eens wat?
    Groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elianne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 861
Totaal aantal bezoekers 230995

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 05 April 2012

West-Afrika

14 Augustus 2011 - 30 Augustus 2011

Senegal & Gambia

14 Juni 2011 - 04 Augustus 2011

Thailand & Laos

19 Augustus 2010 - 05 September 2010

Mali

29 April 2010 - 11 Mei 2010

Marokko

10 Augustus 2009 - 05 September 2009

Amerika

28 Oktober 2007 - 15 September 2008

Kameroen & Tsjaad

Landen bezocht: