Veel beleefd in Niamey - Reisverslag uit Niamey, Niger van Elianne - WaarBenJij.nu Veel beleefd in Niamey - Reisverslag uit Niamey, Niger van Elianne - WaarBenJij.nu

Veel beleefd in Niamey

Door: Elianne

Blijf op de hoogte en volg Elianne

10 Februari 2012 | Niger, Niamey

Hier weer een berichtje uit Niamey.
Er is alweer zoveel leuks gebeurd!

Woensdag ben ik in mijn eentje naar het ziekenhuis gegaan. Eerst mocht ik er niet in omdat het geen bezoekuur was. Wist ik veel dat ze zich in Afrika ook echt aan die tijden houden.
Dus moest ik later terugkomen.
Ik heb de babykleertjes uitgedeeld. De moeders waren er heel blij mee. Heb ook foto's gemaakt maar internet is hier te sloom om ze te kunnen uploaden dus die houden jullie tegoed!
Het was heel druk in het ziekenhuis tijdens het bezoekuur. Alles lijkt maar door elkaar te zitten. Bezoek zit op matjes op de grond en de baby's slapen bij mamma in bed. De vaders zijn nergens te bekennen. Ik heb tweelingen gezien en zelfs een drieling! De meeste baby's waren klein!

's Avonds ben ik nog naar de kerk geweest. Elke woensdag is het altijd bidden. Er waren maar 8 mensen.

Gister had ik echt een onwijs leuke dag! Woensdag had ik een jongen ontmoet op straat (Ismael) en we hadden nummers uitgewisseld en voor gister afgesproken. Hij kwam me gisterochtend netjes op tijd ophalen en we liepen naar de brug, die over de rivier de Niger gaat. Daar wilde ik graag heen om foto's te maken. Gister was het een vrije dag voor alle leerlingen en ze waren aan het marcheren (defileren in het Frans) over de brug en de weg aan het blokkeren. Echt super veel leerlingen. Mooi om te zien.

Daarna gingen we naar het Nationaal Museum. Het leek meer op een dierentuin. Echt zielig al die beesten in te kleine betonnen hokjes. De meeste dieren hadden ook honger. Er waren apen, leeuwen, nijlpaarden, krokodillen, vogels, slangen enz.

Daarna gingen we ff bij een Senegalees restaurant een bordje rijst met pindasaus eten. Heb ook nog de foto's van de moeders in het ziekenhuis laten uitprinten en daarna in het ziekenhuis uitgedeeld. Vonden ze erg leuk alleen een paar moeders waren alweer naar huis dus als ze volgende keer op consult komen krijgen ze de foto alsnog. Ik mocht ook nog op de prematuur afdeling kijken! Die baby's waren klein!!! Ik heb ook nog de helft van een tweeling vastgehouden, de andere helft was overleden :( Daarna mocht ik ook nog bij de couveuses kijken. Ik heb nu wel alle baby's gezien van het ziekenhuis!

Verder heb ik die dag nog een shirt en een broekje gegeven aan een jongetje die gewassen werd door zijn oma (?) midden op straat. En vandaag heb ik nog 3 kindjes shirtjes gegeven. Ze waren er erg blij mee. Foto's volgen hopelijk snel.

Daarna namen Ismael en ik een taxi naar zijn huis. Hij woont daar met een paar vrienden. Super aardige jongens. Ze houden allemaal van voetballen. Daarna gingen we met de auto naar Ismael's broer die klerenmaker is en daarna naar zijn moeder maar die was niet thuis. Verder heb ik nog de grote moskee gezien (gebouwd met geld geschonken door Kadaffi) en tot slot het stadion. Daar mochten we ook in! Om het stadion loop iedereen hard (ook blanken) en je kan er allemaal sporten doen zoals tennis, voetbal, handbal, basketbal, taekwondo en fitness. Om 19:30 uur brachten ze me weer thuis.

Ik eet nu sinds 2 avonden bij hetzelfde restaurant vlakbij de kerk. De nachtbewaker van de kerk gaat dan altijd met me mee.

De predikant is woensdag naar Togo gegaan. De predikant had me maandag en dinsdag avond meegenomen naar een eettentje en had allebei de avonden 2x hetzelfde voor me besteld (patat met kip). Heel aardig maar ik wil niet 2 avonden hetzelfde eten haha. Dus was blij dat ik de volgende avond zelf kon beslissen. Ik had toen spaghetti bolognaise gekozen en het was heerlijk!

Zondag vlieg ik naar Dakar. En dan pak ik vanaf daar de bus naar Gambia. Dan slaap ik weer bij San, net als vorig jaar. Maar nu is de eigenaresse (uit Engeland) daar ook.


  • 10 Februari 2012 - 15:15

    Jan:

    hoi Elianne , leuk dat ziekenhuis bezoek, en dat je de mensen blij hebt kunnen maken met kleeding voor de kleintjes, heb je nog schoenen gekocht voor die jongen die niet kon praten? hoop snel de foto,s te bewonderen . lang leven de warmte het is hier -5C, ennuh nog veel mooie belevenissenen ontmoetingen.

  • 10 Februari 2012 - 15:34

    Marlon:

    Wat leuk dat je naar het ziekenhuis ging om kleding uit te delen. Ben erg benieuwd naar de foto's!! Veel plezier in Gambia!!

  • 11 Februari 2012 - 07:27

    Nora:

    Echt mooi om je verhaal te lezen, hoor Elianne!
    Zo weten we tenminste dat alle spullen die jullie meegenomen hebben ook heel goed terecht zijn gekomen.
    Maak gelijk even van de gelegenheid gebruik om iedereen die spullen en kleertjes hebben gegeven, waaronder ook collega's van mij, te bedanken.
    Goed te lezen dat je inderdaad naar hetzelfde huis als vorig jaar gaat. San zal het wel heel leuk vinden om je weer te zien.
    Vannacht was het -10 graden. Echt koud hoor!
    Maar overdag schijnt er een heerlijk zonnetje en iedereen is op het ijs te vinden dus dat heeft ook wel wat.
    Hoe Hollands kan je het hebben!
    Nou Elianne, een goede reis naar Senegal met het vliegtuig en vandaaruit met de bus naar Gambia.
    Tot nu toe bof je met de mensen die je ontmoet, ze helpen je wel.
    Liefs en groetjes van Nora.

  • 12 Februari 2012 - 10:35

    Zussie:

    Wat super leuk dat je in dat ziekenhuis mocht rondneuzen!! Bij al die baby's, gelukkig ben ik er niet bij geweest, had denk ik alleem maar kunnen huilen als ik dat zou zien!! Maar met al die uitgedeelde spullen die je nu kwijt bent, heb je vast nog wel een paar plekjes om die ukkies mee te nemen ;) hahaa!! Nou,, doe maar niet, die schrikken zich rot als ze de temperatuur hier voelen.
    Wij zo nog een rondje te schaatsen bij de duinen waar normaal die grote langharige stieren staat, bij huisduinen :D
    xxx Wennepen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Niger, Niamey

West-Afrika

Naar Niger met een busje!

Recente Reisverslagen:

06 April 2012

Terug in Nederland

02 April 2012

Guinee Bissau en een nieuwe president voor Senegal

24 Maart 2012

Casamance

15 Maart 2012

Tarrafal

10 Maart 2012

Kaap Verdie
Elianne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1484
Totaal aantal bezoekers 230839

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 05 April 2012

West-Afrika

14 Augustus 2011 - 30 Augustus 2011

Senegal & Gambia

14 Juni 2011 - 04 Augustus 2011

Thailand & Laos

19 Augustus 2010 - 05 September 2010

Mali

29 April 2010 - 11 Mei 2010

Marokko

10 Augustus 2009 - 05 September 2009

Amerika

28 Oktober 2007 - 15 September 2008

Kameroen & Tsjaad

Landen bezocht: