Still in the Gambia - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van Elianne - WaarBenJij.nu Still in the Gambia - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van Elianne - WaarBenJij.nu

Still in the Gambia

Door: Elianne

Blijf op de hoogte en volg Elianne

26 Februari 2012 | Gambia, Brusubi

Hier weer een berichtje vanuit het heerlijke Gambia.Ik heb alweer zoveel meegemaakt!

Zo zijn Jacqui, San en ik naar Tanji geweest. Dit is een plaatsje waar verse vis verkocht wordt op het strand. Het was daar echt heel druk maar is leuk om er te kijken en de geur van vis (ahum) op te snuiven.

De zaterdagen ben ik naar de kerk geweest. De eerste keer ging ik naar een hele kleine kerk die pas gebouwd is maar nog niet af is. Er waren ongeveer 15 volwassenen en de rest kinderen. De dienst was in het Engels maar werd vertaald in het Wolof.

Gister ben ik naar een grote kerk gegaan. Op de fiets want het was de laatse zaterdag van de maand en dan is het "cleaning day". Dat heeft de president bedacht. Dan mogen er van 09:00 -13:00 uur geen auto's rijden omdat de Gambianen dan de straat moeten schoonmaken. Na ja hij kan beter overal prullenbakken neer laten zetten want nu ruimen de Gambianen 1x per maand de rotzooi op wat ze diezelfde maand op straat hebben gegooid. Het was wel ideaal om te fietsen zonder auto's. Het was ongeveer 5 km. In deze kerk waren ongeveer 30 volwassenen. Er was 1 vrouw uit Zweden. Deze dienst was alleen in het Engels.

Voor de rest ga ik vaak naar het strand maar ik heb nog steeds niet in de zee gezwommen. Ik vind het nog steeds te koud. In plaats daarvan gaan San en ik naar een broer van hem toe die op een huis van Engelsen past. Daar is een zwembad in de tuin waar we altijd gebruik van mogen maken. Ideaal!

Ben nog met San naar een reggeaparty op het strand gegaan (is elke zondagavond). Jaqcui zei al dat het daar ruig was haha. Nou echt 99% daar was man. Iedereen stond te dansen. Ik vind het zo leuk dat iedereen uit ze dak gaat en het gezellig heeft met een frisdrankje. Hier hebben ze helemaal geen alcohol nodig om het leuk te hebben.

Verder heb ik de Janet International School bezocht. Marjolein is een vrouw uit Den Helder en zij organiseerde in okt 2011 een etentje om geld op te halen voor die school. Zij is naar Gambia verhuisd speciaal om de school te helpen. Ik had gezegd dat als ik weer in Gambia zou zijn dat ik de school wilde bezoeken. Dus zodoende. Het was erg leuk. Ik bleef bij Marjolein slapen zodat we 's ochtends vroeg naar de school konden. De leerlingen gaan voordat de lessen beginnen eerst in rijen liedjes zingen en een beetje gymnastiek doen. Daarna kreeg ik een rondleiding. In de klaslokalen hangen tekeningen die door de leraar gemaakt zijn om de leerlingen bijv. te leren hoe het menselijk lichaam in elkaar zit. In sommige lokalen zitten gaten in de muren en tussen het dak en de muur zit nog een open rand wat eigenlijk ook nog dichtgemaakt moet worden. De leerlingen doen heel hard en hun best en de leraren vinden het echt leuk om les te geven. Ze kunnen er ook eten op school. Een broodje met vis/bonen/spaghetti kost omgerekend 0,12 eurocent. Iedereen daar is echt super blij met wat Marjolein allemaal voor de school doet.

Ik ben ook nog met Marjolein en Yusuf (het neeftje van de directeur van de school) wezen karaoke. Was echt leuk. Er zitten daar alleen maar Engelse in die tent (na ja het is buiten) en zo saai als wat. Die gingen niet eens zingen (behalve een paar). Ik ging Buffalo Soldier van Bob Marley doen samen met Yusuf. U-Turn van Usher en als laatste nog Last Christmas van Wham haha. Geweldig. Vrijdagavond zijn we weer geweest maar nu met de directeur van de school erbij (dat is de oom van Yusuf).

Gisteravond was ik met Jacqui en San ff naar Ali Baba Garden. Dat is echt de leukste plek. Maar wat een verschil met vorig jaar augustus! Toen zaten San en ik bijna in ons eentje en nu was er geen tafeltje meer vrij. Super druk. Dus we moesten bij een oma'tje met een jonge Gambiaan aan tafel. Er is daar een steengoeie liveband. En heel veel mensen staan vooraan te dansen. Ik ging ook ff met San dansen. Zo leuk daar.

Nou ik kan nog veeeeel meer vertellen maar dat doe ik niet anders wordt het een beetje te lang. Foto's kan ik helaas niet uploaden hier dus dat doe ik donderdag wel weer want dan ga ik terug naar Dakar.
Vandaag is de presidentsverkiezing in Senegal dus hopelijk is het donderdag een beetje normaal daar.

  • 26 Februari 2012 - 14:22

    Marlon:

    Jeeehh eindelijk weer een berichtje van je, duurde veel te lang haha. Leuk om te lezen! Ik had je nog 3 zinnen gemaild (sorry) Ben zo druk elke keer. Wanneer kom je naar Nederland? xxxxxxxxxxxxx

  • 27 Februari 2012 - 08:02

    Anja.:

    Hoi,Hoi,Elianne,
    Leuk dat je naar de school bent geweest.
    Ik kijk uit naar de foto's die je daar gemaakt hebt. Heel veel plezier nog!
    Groetjes van ons allemaal!

  • 27 Februari 2012 - 12:06

    Zussie:

    Marjolein had me toegevoed op Facebook, en stuurde me die foto van jou en haar bij de school! Leuk hor!
    Je hebt inderdaad al weer heel veel leuke dingen gedaan, wat zal je het weer saai vinden om hier in Nederland te zijn.
    Maar de zomer komt er weer aan dus dat is fijn =D
    xxx

  • 28 Februari 2012 - 07:27

    Nora:

    Ha die Elianne,
    Grappig dat de president dat schoonmaken heeft ingesteld. Het doet me denken aan de autoloze zondagen uit mijn jeugd. ook lekker op straat spelen zonder last te hebben van auto's.
    Het is nu wel echt vakantie voor je.
    Leuk dat je zo snel contact heb kunnen leggen met Marjolein. Werkt zij trouwens op Noorderhaven?
    Toch mooi dat we nu kunnen ervaren dat het geld van het etentje ook inderdaad op de goede plek terecht is gekomen.
    Ik ga geen reclame maken voor de kleinschalige projecten maar dan weet je wel voor een groot aantal procenten dat je geld ook gebruikt wordt waar je het voor geeft.
    Beter dan die supergrootschalige projecten op de tv......
    Ben ook weer benieuwd naar je foto's.
    Je mocht natuurlijk 3 weken in Gambia blijven en ga je nu vanuit Senegal naar huis of heb je nog meer plannen?
    Hier is het qua teperatuur zacht maar na het weekend zou de temperatuur weer wat gaan dalen dus geniet nog maar van de warmte.
    Morgen 29-02, schrikkeljaar, dus oma ook weer een keertje jarig.
    Nou Elianne, geniet ze en van hieruit de groetjes van je mam, XXX

  • 04 Maart 2012 - 18:37

    Marjolein:

    Hoi Elianne! We missen je hier wel hoor! heb je je nederlandse boek al uit? Ik zit nog steeds op bladzijde 2 want het is een ongeloofelijk beroerd geschreven boek , niet om door te komen! Niets meer van je gehoord na je aankomst in Dakar. Gaat alles goed? Chaos he Dakar, ik werd vanochtend gebeld door de oko van de dineetjes in den Helder. Hij had donderdag bijna het vliegtuig naar Nederlsnd gemist vanwege die chaos! Yusuf en Abdul groeten je. Yusuf gaat maandag voor zijn werk naar Kaap Verdië.Hij heeft gister vor ons gekookt, fufu en okra erg lekker! nou veel plezier nog en tot ziens!

  • 04 Maart 2012 - 18:43

    Marjolein:

    Ik bedoelde uiteraard de kok van de dineetjes, haha! Nou nog veel reisplezier en tot ziens!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Brusubi

West-Afrika

Naar Niger met een busje!

Recente Reisverslagen:

06 April 2012

Terug in Nederland

02 April 2012

Guinee Bissau en een nieuwe president voor Senegal

24 Maart 2012

Casamance

15 Maart 2012

Tarrafal

10 Maart 2012

Kaap Verdie
Elianne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 784
Totaal aantal bezoekers 231222

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 05 April 2012

West-Afrika

14 Augustus 2011 - 30 Augustus 2011

Senegal & Gambia

14 Juni 2011 - 04 Augustus 2011

Thailand & Laos

19 Augustus 2010 - 05 September 2010

Mali

29 April 2010 - 11 Mei 2010

Marokko

10 Augustus 2009 - 05 September 2009

Amerika

28 Oktober 2007 - 15 September 2008

Kameroen & Tsjaad

Landen bezocht: