Gambia - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van Elianne - WaarBenJij.nu Gambia - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van Elianne - WaarBenJij.nu

Gambia

Door: Elianne

Blijf op de hoogte en volg Elianne

17 Februari 2012 | Gambia, Brusubi

Hier een berichtje vanuit Gambia.

Het is heerlijk om weer terug te zijn!

Afgelopen woensdag was ik nog de hele dag in Dakar. Heb vrij weinig gedaan die dag, behalve uitgeslapen en kleding gewassen. Laat in de middag heb ik een taxi naar het centrum genomen. Heb daar wat rondgelopen. Even op mijn favoriete strandje gezeten en daarna zag ik Mamoudou weer. We zijn stiekem op de bovenste etage van zijn hotel de nooddeur uitgegaan zodat we een mooi uitzicht hadden over Dakar en foto's konden maken. Daarna zou hij hooguit een uur wegblijven met zijn nichtje. Ik bleef zo lang op zijn hotelkamer wachten maar een uur in Afrika is nooit een uur. Na 2 uur was hij nog niet terug en het was inmiddels al 22 uur dus toen ben ik hem gepeerd. Alleen toen ik het hotel uitliep, liep ik hem en zijn nichtje tegen het lijf hehe. Maar goed ik wilde weer terug naar "huis" dus we hebben uiteindelijk ook niet meer samen gegeten.

Eerder die avond liep ik even naar de supermarkt en er kwam een man naast me lopen die heel enthousiast zei: heej ken je me niet meer? Ik ben het Abdul, de bewaker van het hotel. Nou ik had hem nog nooit gezien maar ik dacht het zal wel. Hij vertelde dat zijn vrouw gister was bevallen van een meisje. Hij gaf mij een kralenketting ter ere van de geboorte van zijn dochter. De supermarkt ging helaas net dicht dus ik liep naar een winkeltje aan de overkant. Abdul bleek nog niet weg te zijn en liep met mij mee. Daarna gaf hij me nog een gouden hangertje want als er een kind is geboren dan geef je dat aan de eerste buitenlander die je tegen komt beweerde hij. En bij het afscheid kwam het dan eindelijk (ik zat er al op te wachten): hij zou nu een schaap gaan kopen voor het kraamfeest morgen. En ik kon daar niet bij zijn want die volgende dag zou ik vertrekken maar of ik niet een zak rijst wilde betalen voor het feest. Nou toen zei ik meteen: nee en gaf hem de ketting terug en het gouden hangertje. Hij riep me nog na dat ik het niet begrepen had. Pfffff.

Gisterochtend ben ik heel vroeg vertrokken. De bovenbuurman droeg mijn zware tas naar de taxi. Om 8 uur zat ik in de "sept place" (auto die 7 passagiers kan vervoeren) naar Gambia. Ik zat achterin opgepropt. De reis duurde 6 lange uren!
Bij de grensovergang ging alles weer prima. Ik mag 3 weken in Gambia blijven. Daarna nam ik weer een "sept place" naar de boot. Een behulpzame Gambiaan droeg mijn tas. Het duurde even voordat de boot in Barra was. Het was vet druk en die man die mijn tas droeg, liet het me opeens zelf doen. Maar dat ding is zo zwaar, na 30 meter lukt het niet meer. Dus toen bood een andere man aan mijn tas te dragen. Maar die was bang de boot te missen dus even later liet ook hij me staan met mijn tas. Uiteindelijk was ik op de boot en een andere jongen droeg nu mijn tas. Er was amper plaats zo vol was het met auto's en mensen. Ik zat de overtocht maar op de trap. In Banjul nam ik een taxi en nam die ene man mee die als eerste mijn tas had gedragen en nog een vrouw waarmee ik in de "sept place" zat vanuit Dakar. De prijs was 150 Dalasi maar daarna wilde de taxichauffeur opeens 200 Dalasi. Een hele discussie erover. Pff heb gewoon 150 Dalasi betaald.

San stond me op te wachten in Westfield. Ik was echt super blij hem weer te zien! Daarna namen we een taxi naar huis. Heb Jacqui ook gezien en Kebba, San's beste vriend. Ze hebben sinds 4 dagen een puppy. Gered van de dood. Hij zat onder de luizen/maden en ze zijn gister met hem naar de dierenarts geweest en hij heeft injecties gekregen. Nu gaat het goed met hem. Hij is 2 maanden uit. Zo schattig.

Heb gister ook weer eens na 10 dagen een warme douche kunnen nemen. Heerlijk. In de avond is het hier wel koud!

Vanochtend was het ook koud. San en ik zijn naar het strand geweest. Daar zag ik weer wat mensen die ik vorig jaar ontmoet heb. We hebben nog een drankje gedaan op het strand. Ik vond het wel koud. Het waait ook erg op strand. Maar goed het is overdag 32 graden en in Dakar is het 18 tot 22 graden. Het zeewater is wel frisjes. Ik heb een paar bumpsters gezien maar niemand valt mij lastig want ik heb San naast me. Ideaal. Er zijn wel veel meer toeristen nu dan in augustus vorig jaar. Die lopen wel in korte mouwen en zelfs in bikini! Nou mij niet gezien brrrr haha.

Daarna heb ik nog een Nigeriaan ontmoet die in Almere woont. Dus kon weer Nederlands spreken. Was nice.

Voor de rest is het hier zo chill.
Heerlijk. Ik ben van plan om niet veel te doen hier. Ik blijf lekker hier in de buurt, ik hoef niet zo nodig het binnenland in.

Oh ja mijn Gambia telefoon nr is: 00220 7571491



  • 17 Februari 2012 - 19:23

    Zussie:

    Wat leuk dat je nu bij San bent in Gambia,
    en ik geef je groot gelijk dat je lekker gaat chillen daar, en niet te veel gaat doen.
    Je hebt de afgelopen weken al genoeg gedaan!
    Maar je mag dus 3 weken blijven, maar blijf je dan ook echt 3 weken? Eind febr. is de verjaardag van oma en het zou natuurlijk wel super leuk zijn als je dan terug bent. Je moet maar ff kijken wat je doet.
    Ik ga morgen naar Breda met leonie en dr vriend om carnaval te vieren, echt super veel zin in!!
    Dat kennen ze zeker niet in gambia of wel?
    Vandaag is Friso (broertje van Prins Willem Alexander) door een lawine onder het sneeuw gekomen en pas na 20 minuten ervandaan gekomen. Nu ligtie op de ic en welk nieuws je ook kijkt, dat is het enige onderwerp! Ben jij ook weer op de hoogte ;)
    xxx wennepen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Brusubi

West-Afrika

Naar Niger met een busje!

Recente Reisverslagen:

06 April 2012

Terug in Nederland

02 April 2012

Guinee Bissau en een nieuwe president voor Senegal

24 Maart 2012

Casamance

15 Maart 2012

Tarrafal

10 Maart 2012

Kaap Verdie
Elianne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 512
Totaal aantal bezoekers 231236

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 05 April 2012

West-Afrika

14 Augustus 2011 - 30 Augustus 2011

Senegal & Gambia

14 Juni 2011 - 04 Augustus 2011

Thailand & Laos

19 Augustus 2010 - 05 September 2010

Mali

29 April 2010 - 11 Mei 2010

Marokko

10 Augustus 2009 - 05 September 2009

Amerika

28 Oktober 2007 - 15 September 2008

Kameroen & Tsjaad

Landen bezocht: