Droge zandvlaktes en nijlpaarden - Reisverslag uit Ndjamena, Tsjaad van Elianne - WaarBenJij.nu Droge zandvlaktes en nijlpaarden - Reisverslag uit Ndjamena, Tsjaad van Elianne - WaarBenJij.nu

Droge zandvlaktes en nijlpaarden

Door: Elianne

Blijf op de hoogte en volg Elianne

08 April 2008 | Tsjaad, Ndjamena

Vanochtend kwam de pastor me ophalen. ik ging eerst nog even ontbijten. stokbrood met jam, thee en een gebakken ei. daarna naar de bus. die ging om 09.30 uur dus we moesten een uurtje wachten. ondertussen vermaakte ik me wel met het kijken hoe ze een geit boven op de bus zetten. toen ik er foto's van maakte vonden ze dat erg grappig. was wel zielig die bus reed met een rotgang weg en dan zag je die geit boven op de bus zich schrap zetten!

nou eindelijk was mijn bus gereed en werd alle bagage op het dak gezet. ik ging lekker bij het raam zitten. toen vertrokken we en onderweg stappen er nog mensen in terwijl de bus al propvol zit. ik heb weer genoten van het landschap. van de bergen en de traditionele huisjes van de geiten en koeien. verder weer bruggen over en alle rivieren stonden nog steeds droog. het landschap werd steeds droger. het was nog net geen woestijn. het werd ook steeds vlakker. we kwamen ook nog langs een plaatsje dat heet waza en daar is een nationaal park met wilde dieren. ik herkende het van de foto's die brian me had laten zien heel grappig. verder schijn ik ook nog nigeria te hebben gezien maar niet echt bijzonder is gewoon hetzelfde als kameroen. de buschauffeur reed lekker hard door dus om 14.00 uur waren we al in Koussari. daar gingen we uit de bus en dan komen er al mannen aan die je met de taxi weg willen brengen maar ik belde weer iemand van de kerk en die kwam even later. we gingen per moter naar zijn winkel. hij is dierenarts. daar moesten we wachten op de auto die me naar tsjaad zou brengen. ik moest naar de plee maar die was er niet dus die man van de kerk stuurde mij op een moter naar zijn huis. nou ongelijk wat een land! ik was nu in extreme nord (1 van de 10 provincies van kameroen). wowww hoe moet ik het beschrijven ... 1 grote zandvlakte en het waait ook nog zodat het mistig lijkt maar dat is dus stof. er wonen ook nog mensen ja je kan je het niet voorstellen maar het ziet er echt niet uit. beetje armoedig hoor. het enige wat de boel opfleurde was een prachtig gele moskee. we kwamen bij het huis van die man van de kerk maar er was niemand thuis. de buren wel. nou het toilet was gewoon naast het huis met een schutting erom heen het was een gat in de grond nou dan kreeg ik een plastic theepotje mee met water en dan plassen maar. nou ja klagen heeft geen zin dus het moest maar maar het is zo raar. gewoon buiten waar zowat iedereen je kan zien want die schutting is niet echt geweldig. nou echt bizar hoor. leven daar zonder elektriciteit. niks voor mij.

toen weer terug naar de dierenarts en na even gewacht te hebben kwam daar een adra auto aan. Yeah. dus hup koffer en ik erin. toen op weg naar tsjaad. was niet ver meer. even stempeltje gehaald dat ik kameroen uit ben. hup brug over en daar zag ik de vlag van tsjaad al wapperen. en vet gaaf in de rivier waren nijlpaarden!!!! heb foto's gemaakt maar is niet heel duidelijk te zien geloof ik.

nou toen weer in tsjaad een stempeltje gehaald en ik moet me binnen 3 dagen melden bij de politie omdat ik een visum van 3 maanden heb maar ik wil echt niet zo lang blijven! 2 mannen hadden me opgehaald en 1 ging even vlees kopen. er lachtten al kinderen naar me en ze zwaaiden naar me... erg leuk. alles is hier heel duur. plantain en aardappels. echt erg! zelfs mineraalwater is hier iets van 600 of 650 francs. dus ik weet niet of ik dat nog blijf drinken.

maar wat een land is tsjaad ook. verschrikkelijk kan ik wel zeggen. ook 1 grote zandvlakte met wind en veel stof. lijkt net of het mistig is. ook veel afval zag ik. hier is alles frans of arabisch. verder is internet ook mega duur en heel sloom. 1 uurtje is 1000 francs dus denk niet dat jullie vaak wat van me zullen horen. foto's hoef ik al helemaal niet te proberen. uhm verder gingen we naar het huis van de president van de unie in tsjaad. hij is de enige man in huis. hij heeft iets van 3 dochters allemaal van mijn leeftijd geloof ik. ik heb daar gegeten en heb een kamer van 1 van die dochters want die slapen buiten omdat het zo warm is (tot nu toe vind ik het meevallen de warmte). uhm de president zei dat ik les kon gaan geven op de school. engelse les. ja dag dat is dus echt helemaal niks voor mij. ik wil graag iets met administratie doen of whatever. dus we zullen zien.





  • 08 April 2008 - 17:55

    Norbert:

    Hey Elianne,

    Ik zou me er qua taal zeer waarschijnlijk niet 'thuis' voelen. Frans kan ik een heel klein beetje; Arabisch nog minder.. ;)

    Succes met het 'vinden' van geschikt werk voor jou.

    Groet,

    Norbert

  • 09 April 2008 - 02:01

    Nora:

    Heej Elianne, Je bent in ieder geval goed aangekomen. Ben benieuwd wat je nu voor werk te doen krijgt. Ga je toch voor de klas staan, kan jou het schelen. Weer een ervaring rijker, moet je maar denken......
    Wel leuk dat je in het huis van de president van de Unie mag verblijven. Wordt dat nu je permanente huisvesting? Gezellig , die meisjes van ongeveer jouw leeftijd. Ja, het is natuurlijk wennen, een ander land. Maar wie weet, valt het mee.
    Nou, als je dit leest heb je er een nacht opzitten in Tsjaad en ziet het er allemaal weer anders uit. Ga ervoor, zou ik zo zeggen. hoop snel, ondanks het slome internet weer wat op je site van je te horen.
    Veel liefs van mij, XXXXXXXXXXXXXX

  • 09 April 2008 - 04:56

    Rosa En Fam.:

    Ha, die Elianne,

    Afijn je hebt weer een stekje, ook daar is alles duidelijk anders...je moet wel steeds omschakelen hoor! Maar ja, het blijft zo een groot avontuur waar je weer veel van opsteekt!

    Succes ermee en tot mails.........
    Lieve gr. Rosa en Fam.

  • 09 April 2008 - 09:42

    Zussie:

    Heej Eli,
    N0u dat is wel ffies wennen qua internet zo sloom. Je had het net zo goed voor elkaar daar in de baptistenkerk ;) wel jammer want inderdaad, fotos duurd dan gewoon te lang om ze er op te zetten.
    ach, stel je er voor open dan valt alles wel mee daarzo.
    Gelukkig kan je in ieder geval weer 3 maanden vooruit ;)
    Nou geniet van je stekkie :D
    Love you,
    xxx
    wennepen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elianne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 231338

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 05 April 2012

West-Afrika

14 Augustus 2011 - 30 Augustus 2011

Senegal & Gambia

14 Juni 2011 - 04 Augustus 2011

Thailand & Laos

19 Augustus 2010 - 05 September 2010

Mali

29 April 2010 - 11 Mei 2010

Marokko

10 Augustus 2009 - 05 September 2009

Amerika

28 Oktober 2007 - 15 September 2008

Kameroen & Tsjaad

Landen bezocht: