Zwemmen, kat, schattige kindjes en gezelligheid! - Reisverslag uit Ndjamena, Tsjaad van Elianne - WaarBenJij.nu Zwemmen, kat, schattige kindjes en gezelligheid! - Reisverslag uit Ndjamena, Tsjaad van Elianne - WaarBenJij.nu

Zwemmen, kat, schattige kindjes en gezelligheid!

Door: Elianne

Blijf op de hoogte en volg Elianne

23 April 2008 | Tsjaad, Ndjamena

Dat valt me even tegen. Niemand heeft op me uitnodiging gereageerd om naar Tsjaad te komen. Of misschien doen jullie net alsof jullie niet komen en dan opeens staan jullie als verassing voor me neus! Haha.

Ik ben weer even in het internetcafe en heb alweer zoveeeeeeeeeel te vertellen niet normaal.

Ik weet niet eens waar ik moet beginnen.

Zondag ben ik wezen zwemmen. Estel, Lovely en Tatiana gingen mee. We wouden zwemmen in het zwembad van een heeeeel duur hotel (kamer per nacht vanaf 170 euro) maar op zondag is dat alleen voor abonnees helaas. Dus wij naar een ander zwembad. Was niet groot en groen water. En er waren alleen maar jongens in het water. Na een half uur gelachen te hebben omdat ik het water niet in wilden omdat dan iedereen zou kijken ging ik toch maar. Wat was dat een heerlijke afkoeling. Estel ging ook nog zwemmen de rest van de meiden kon niet zwemmen. Daarna hebben we nog aan een tafeltje gezeten en van de live muziek genoten. Met een bordje patat (voor 2,30 euro en vet weinig ook nog) maar ja Tsjaad is nou eenmaal een duur land.

Verder heb ik nog een verhaal over een kat. De nacht van maandag op dinsdag werd ik om 01:00 uur wakker (met me kleren nog aan want ik was in slaap gevallen toen ik aan het wachten was tot de badkamer vrij was haha). Ik hoorde een hoop geschreeuw en kabaal niet normaal. Ik dacht dat de pastor een nachtmerrie had ofzo. Maar het kwam uit de woonkamer vandaan. Ik dacht misschien een inbreker en ik durfde niet te gaan kijken. De pastor was toch aan het praten/schreeuwen. Nou de meiden die op de buiten sliepen waren ook wakker en ik vroeg wat er was maar het waren allemaal Franse woorden die ik niet kon dus ik snapte er niks van. Ik probeerde maar te gaan slapen.

De volgende dag vroeg ik aan Estel wat er nou was. Er bleek voor de 2e keer deze week een kat binnen te zitten en de pastor denkt aan Afrikaanse magie ofzoiets. Die kat had wel binnen gepoept. Nou dus toen ik later op de dag met de pastor aan tafel zat vroeg ik was al die herrie nou nodig alleen voor een KAT? Ik dacht minstens dat er een inbreker was maar een kat.... je doet 1x ksssst en weg kat. En ik lag helemaal in een deuk. Afrikaanse magie! Daar ben ik toch te nuchter voor. De pastor was tegen die kat aan het praten alsof het een mens was. Hij schijnt zelfs aan de kat gevraagd te hebben: Wie heeft je gestuurd? Echt ik kwam niet meer bij.


Maandag ben ik met de pastor naar een christelijke creche geweest. Met echt hele schattige, poepige, lieve, grappige kindjes. We gingen daar spullen uitdelen (speelgoed, dekens, toiletartikelen). Dat krijgt de pastor uit Amerika (van de church of Jesus Christ) via de organisatie IRD en die werkt samen met ADRA omdat ze het zelfde doel voor ogen hebben. ADRA deelt de spullen uit voor IRD. Dus we zaten daar met alle moeders van de kinderen en mensen van de radio (ja heel officieel). De kinderen zaten voor ons en ze gingen zingen en dansen. Echt zoooo leuk! De directrice hield een praatje en toen de pastor nog. Er was 1 kindje, een meisje, en dat was echt de aso maman van de creche. Zat geen seconde op haar stoeltje, liep telkens weg. Dan ging ze weer drinken halen of kwam ze naar ons toe lopen. Of ze graaide wat speelgoed uit de doos. En als de leiders haar riepen gaf ze als antwoord heel aso: He? Huh? Super kind! Dat wordt later een hele aso maman of aso tante!

Verder is het echt super gezellig met al die meiden in huis. Gisteravond gingen we met Tatiana, Taar, Estel en Lovely kaarten. Eerst deden we een soort ezellen. Toen had Taar verloren en dan doen ze wat bij je. Wat weet ik niet precies maar het ging zo heftig eraan toe dat de doek die Taar om haar middel had (als rok) viel en toen stond ze daar in haar blote kont want ze had er niks onderaan. Wij kwamen echt niet meer bij van het lachen. Toen zei ze nou ik ga maar even een broek aan doen. Ja lijkt me beter ja. Daarna deden we nog een kaartspel. Een soort pesten. Maar Taar en Tatiana konden er serieus helemaal niks van want die deden het voor het eerst. Maar het leek net alsof ze voor het eerst de kaarten zagen want ze wisten niet wat ruiten of schoppen was. En ik kwam telkens niet meer bij van het lachen het was zo grappig. Helemaal toen ik opeens die kat in de deuropening zag! En die was WIT met BRUIN. Ja als ie nou zwart was dan begreep ik het nog een klein beetje.

Verder gaat er geen dag voorbij of er zegt wel iemand dat het zooooo heet is! Iedereen heeft het over het weer elke dag. In NL klagen we dat het te koud is of teveel regen en hier dat het te warm is. Toch heb ik liever deze hitte dan het Nederlandse weer. Maar het weer in Kameroen is natuurlijk het allerbeste.


Ik heb ook nog kennis met de buren gemaakt. Die komen uit Engeland en wonen al bijna 4 jaar in Tsjaad voor een missie met vliegtuigjes. An (de buurvrouw) nodigde me uit in haar huis. Toen ik dacht dat het bij 3 kinderen wel ophield kwam er nog 1 de woonkamer binnen huppen. De oudste is 6 jaar een meisje, daarna Jack 4 jaar daarna Olivia 3 jaar en dan nog Estelle van 4 maandjes. Leuke kinderen hoor. Dat Engelse accent is wel leuk om te horen. Ze hebben een leuk huisjes met airco en ventilator. Lijkt een beetje op een ikea huisje. Ik mocht mee eten. We aten brood met jam en honing uit Engeland want ze waren net terug uit Engeland. Daarna ging ik nog voorlezen in het Frans. En heel leuk ze hebben daar draadloos internet in huis!!! Dus kon gelijk me e-mail checken enzo. Toen kreeg ik ook nog thee. An zei dat ze het makkelijker vind om haar kinderen in Tsjaad te hebben dan in Engeland. Ja hier kunnen ze lekker buiten spelen in de tuin. En ze zei dat de kinderen altijd vies waren haha. Was erg gezellig.

Verder ben ik elke dag wel naar de school geweest. Vandaag was er geen elektriciteit dus heb ik niks gedaan. Ja buiten gezeten en naar de kleuters gekeken. Gister dan..... er is een kleuter die mij volgens mij erg leuk vind. Als ze me ziet komt ze op me afgerend en ook vandaag. Dan komt ze in ons kantoor de hele tijd bij ons enzo. Heel schattig. Gister toen ik naar de auto liep om naar huis te gaan was ze me helemaal achterna gelopen. Ze was door het hek gekomen hahaahaha. Toen wou ze niet meer terug. Meestal is de elektriciteit weg rond 10:00 uur of soms later en soms eerder. Is echt een ramp. Dan is er niks te doen en het is heel warm.

Verder weet ik niet of ik dit al verteld had maar vrijdag gingen we de Amerikaan weer ontmoeten en toen gingen we wat drinken in het restaurant van het hotel waar hij zat. Toen viel ik bijna van me stoel toen ik de prijs zag voor een fles mineraalwater Tangui 1,5 liter. 2000 F CFA!!!! Normaal kost dat hier iets van 650 F CFA per fles. Verder was alles echt heeel duur dus we namen alleen wat drinken.

Ik ben ook nog naar een handycraft markt geweest met souvenirs. Na 2 winkeltjes was me geld op en toen had ik er nog 28 te gaan. Er waren echt heel veel gave maskers, kettingen, houten beeldjes, schilderijtjes. Echt super. Heb een paar kettingen en armbandjes gekocht. Ik ga aan het eind van de maand terug om nog veel meer te kopen!

Dit was het even voor vandaag!

  • 23 April 2008 - 18:00

    Joyce:

    Leuk verhaal weer. Je begint nu echt op een Afrikaanse vrouw te lijken als ik naar de foto's kijk, leuke kleding:).

    Kus Joyce

  • 23 April 2008 - 18:41

    Zussie:

    Heej eli,,
    lekker zwembad =D is weer is wat anders dan hier in nederland ;)
    Hahaa,,je moet wel zuinig met je geld doen hea want nu kan je niets meer kopen. Maar ach, het is al bijna de 28ste.
    En de 30ste KONINGINNENDAGGGGG!!!! YeaH!
    Leuke jurk heb je ook aan op die foto met die amerikaan!
    en kom maar op met die fotos van al die poepige kindjes!!!!!!
    xxx
    wennepen.

  • 23 April 2008 - 18:51

    Norbert:

    Hoi Elianne,

    Ik ga eerst maar eens naar Sicilie ipv Tsjaad. Ik heb een 13 daagse rondreis geboekt naar dit Italiaanse eiland. Maar volgens mij is het ook zonder mij wel gezellig (als ik dit zo allemaal lees).

    Tsja. Over de kat. Er zijn hier in Nederland volgens mij ook genoeg mensen die met hun kat praten alsof het hun/zijn/haar kindje is. Wel iets anders dan denken dat een kat een soort afgevaardigde van het kwaad is, maar toch..

    Dat heet gewoon strippoker toch? ;)

    Groetjes,

    Norbert

  • 25 April 2008 - 19:37

    Anja.:

    HoiHoi,
    Wat is het daar warm zeg!
    Hier begint het net lekker te worden, met 16 graden ongeveer. Volgens mij kan je er goed tegen, heerlijk hoor.
    Wij gaan kamperen, het is meivakantie hier.
    Wel wat koud, gewoon de dikke truien aan houden, dan is het bij jullie wel anders.
    Geniet er maar van!!!!
    Groetjes , Anja.

  • 27 April 2008 - 13:40

    Agbor:

    Je hebt het zo te lezen wel naar je zin!! Geen spijt dat je Kameroen achter je gelaten hebt...Zien we je nog op het forum???

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elianne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 831
Totaal aantal bezoekers 231338

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 05 April 2012

West-Afrika

14 Augustus 2011 - 30 Augustus 2011

Senegal & Gambia

14 Juni 2011 - 04 Augustus 2011

Thailand & Laos

19 Augustus 2010 - 05 September 2010

Mali

29 April 2010 - 11 Mei 2010

Marokko

10 Augustus 2009 - 05 September 2009

Amerika

28 Oktober 2007 - 15 September 2008

Kameroen & Tsjaad

Landen bezocht: