Kerkdienst en vluchtelingenkamp - Reisverslag uit Ndjamena, Tsjaad van Elianne - WaarBenJij.nu Kerkdienst en vluchtelingenkamp - Reisverslag uit Ndjamena, Tsjaad van Elianne - WaarBenJij.nu

Kerkdienst en vluchtelingenkamp

Door: Elianne

Blijf op de hoogte en volg Elianne

14 April 2008 | Tsjaad, Ndjamena

Ik ben weer even in het internetcafé maar nu met mijn eigen laptop en de verbinding lijkt wel sneller als de vorige keer.

Ik ben maar een dagboek bij gaan houden op mijn laptop. Eerst schreef ik alles op in een boekje (had ik van Marlon gekregen) maar ik heb zo ontzettend veel te schrijven dat het veels te veel tijd kost. Typen gaat veel sneller dus ik kopieer wat stukjes uit mijn digitale dagboek. Misschien dat jullie sommige dingen al weten maar ja.

Zaterdag ben ik voor het eerst hier naar de kerk geweest. De kerk begint officieel om 08:30 uur echt te vroeg. Ik was redelijk op tijd klaar en toen moesten we nog wachten op de meiden. Ik was helemaal verbaasd dat de pastor rustig op de bank zat te wachten tot ze klaar waren. Het was al rond 09:00 uur. Het eerste wat de pastor tegen mij zei toen we bij de kerk aankwamen was dat Dieudonné er ook was! Aaah die hoef ik echt niet te zien. Ik deed net of ik hem niet zag. We waren een beetje laat want de sabbatschool was al begonnen. De kerk is trouwens van binnen blauw/groenig. Heel mooi. Het was een beetje versierd met roze pleepapier. Ik ging in de Engelse. Daarna begon de dienst maar het was totaal anders dan ik verwacht had. Ik dacht ben ik wel in de goede kerk? Jeetje wat kunnen die mensen dansen en zingen zeg! Er was zelfs een drumstel, elektrische gitaar en keybord. Ze namen overal heel erg de tijd voor om hun zegje te doen. Het was trouwens heel warm in de kerk en er was maar 1 ventilator aan. Er werd een man (Bonapart genaamd) benoemt tot ouderling en het duurde allemaal verschrikkelijk lang. Verder werden er nog een paar mensen van de kerk voorgesteld. Ze bleven maar praten. Toen ik dacht dat het eindelijk af was begon de preek! Nou ik had het niet meer. De dienst was in het Frans en werd vertaald in het Arabisch. Wat ik wel leuk vind hier is dat als ze de collecte doen iedereen vrolijk een liedje zingt. Verder zingen de solisten van het koor een beetje vals. Maar wat maakt het uit? De kerk zat trouwens propvol. We zaten op bankjes zonder leuning echt een crime. Mensen zaten zelfs in het gedeelte waar je binnenkomt (soort hal). Wat me opviel was dat alle vrouwen Afrikaanse kleding droegen en iets op hun hoofd droegen. De kinderen gedroegen zich ook voorbeeldig. Niet zoals in NL dat ze strontvervelend zijn in de kerk onder de dienst. Hier zijn ze gewoon stil en zitten ze ook stil. De dienst was om 14:00 uur af. Daarna werden we nog uitgenodigd om te eten. Er was rijst met heel veel vlees en Fanta. Was wel lekker. Toen kwam Dieudonné ook nog met me praten. Hij wil mij meenemen naar zijn familie. Ja als zijn vriendin! Nou echt niet. Hij vroeg ook of ik een telefoonnummer in Tsjaad had. Ja zei ik maar ik gaf het hem natuurlijk niet. Ik vind hem echt niet leuk.

Het bleek achteraf dat ze voor het eerst zo'n dienst deden. Normaal is er nooit een drumstel en dansen ze helemaal niet. Maar was wel leuk hoor dat het zo was. Lekker vrolijk. Als we deze muziek in de kerk van Alkmaar hebben (met drumstel en elektrische gitaar en dan het geluid heel hard) rent 90% met de handen op de oren de kerk uit haha. Echt waar.

Na het eten reden we naar de ijssalon voor een ijsje. Het was gewoon bij de bakker en keek even wat alles kostte. Nou alles was 500 F CFA. Croissantjes, broodje met chocolade enz. Duur! Iedereen kreeg een ijsje. Hier kopen ze dus gewoon dingen op zaterdag. Toen we de auto weer in wilden kwamen er nog mensen naar me toe met telefoonkaarten, nootjes en mango's dat wilden ze aan me verkopen. Nou ja ik had niks nodig. Voor de bakker waren ook nog Afrikaanse souvenirs alleen daar ga ik een andere keer maar goed kijken.

Ik ben ook al 2x naar de markt geweest. De eerste keer met de pastor. Toen had ik een oplader voor me batterijen gekocht en batterijen. Een petje en een thermosfles want als ik gewoon me water in een plastic fles mee neem is het binnen de kortste keren heel erg warm. Die thermosfles is echt een uitkomst! Afdingen ging heel goed hier. Gewoon weglopen en dan roepen ze je wel terug voor de prijs die je voor het laatst had gezegd. Beter als Turkije want daar lukt het me absoluut niet om af te dingen.

De 2e keer naar de markt was met Taar (nichtje van de pastor als ik het goed heb begrepen). Al die mensen willen hun groente aan mij verkopen. Maar ja ik spreek geen Arabisch. Op de markt kan je gelukkig alles vinden. Van Pringles tot jam tot mint limonade en fosterclarks! Ik had ook nog een flesje Volerie gekocht maar dat smaakte heeeeel anders als in Kameroen. Op de terugweg zaten we in een taxi met 4 achterin en 3 voorin (bestuurder + 2 klanten). Ik moest er wel om lachen. Helemaal toen de deur niet meer dicht ging. De taxi's hier zien er van buiten nog goed uit. Hebben ook geen ster in de vooruit maar van binnen..... echt sloeberaal. Zoals die deur die bijna niet meer dicht ging haha.

Als ontbijt eet ik hier vers stokbrood met chocopasta, thee en pap. Dat heb ik mogen kiezen. 's Middags en 's avonds eten we warm. Ik eet meestal samen met de pastor. De meiden eten altijd op de grond of op hun kamer. Alles mag hier. De pastor is ook heel relaxed. Hij verplicht je niet tot naar de kerk gaan. Je mag het zelf weten. Ook hier is er 4x per week een kerkdienst. Woensdagavond, vrijdagavond, zaterdagochtend en zaterdagavond.

Maandag 14-04-2008
Vandaag zou ik voor het eerst op de school gaan werken. Alleen de pastor vroeg vanochtend of ik met hem mee wou naar een vluchtelingenkamp in Kameroen. Na ja dat lijkt me interessanter dan de hele dag op een kantoortje zitten zonder ventilator. Na het ontbijt dat bestond uit stokbrood met sla gingen we eerst naar de school om te zeggen dat ik morgen pas kwam werken. De jongen die hier beneden woont ging ook mee. Inmiddels was de vakantie om dus het was lekker druk met leerlingen. Is wel weer heel anders dan de universiteit. Hier zijn ze natuurlijk veel jonger en ze hebben ook (lichtblauwe) uniformen aan. Het bleek dat in het kantoortje waar ik zou werken de stroom was uitgevallen. Na ja daarna gingen we Elisabeth ophalen want die ging weer terug naar Yaoundé. We brachten haar naar de bus in Kousseri (Kameroen) en ik nam een glaasje mangosap voor 50 F CFA. Heerlijk. Ik waag me niet meer in aan de volerie. Mangosap is nu mijn favoriet!

De pastor had om 10:00 uur een afspraak met iemand van de UNHCR alleen we kwamen daar rond 11:00 uur of nog later aan. Ik mocht mee naar binnen. Die man dacht dat ik wel goed Frans kon omdat ik zo goed bonjour had gezegd. Na ja bonjour zeggen is nou niet zo moeilijk. Dus hij vertelde in het Frans wat voor werk hij deed en ik begreep de helft want hij praatte heel snel. Aan het einde had hij wel door dat het beter was om Engels tegen me te praten haha. Hij kwam trouwens uit Zwitserland.

Daarna gingen we naar het vluchtelingenkamp. Het is echt in de middle of nowhere. Gewoon op een zandvlakte zonder bomen. Het is dus echt bloedheet daar. We moesten onze paspoorten/idkaarten inleveren. Toen reden we daar rond met nog een man (een soort gids). Er waren heeeel veel tenten. Het leek wel een camping. De tenten waren wit (van de UNHCR) of lichtbruinig. De 'badkamers' waren ook een soort tenten heel maf. Een paar waren van ADRA. We gingen een paar keer de auto uit. De eerste keer toen ik de auto uit stapte kwamen er gelijk kinderen naar me toe om bonjour en ça va? te zeggen en om me een hand te geven. Zo leuk was dat. We bezochten een vrouw die ook Adventist is. Zo kon ik even in zo'n tent kijken. Nou het is zo goed als leeg op een paar kleedjes na. Ze hebben echt helemaal niks. Onvoorstelbaar. Het was echt heel warm. We gingen de auto weer in om verder te rijden en terwijl we reden zwaaiden de kinderen naar me of lachten naar me. We kwamen op de markt en toen hadden we wel zin in komkommers. Dus we liepen even rond en de gids wist wel een vrouw die komkommers verkocht. Terwijl we komkommers kochten (de pastor kocht een zak vol voor maar 500 F CFA) kwamen er een heleboel kinderen om ons heen staan. En maar lachen, handjes geven en bonjour zeggen. Ook toen we wegreden renden ze achter de auto aan haha. De komkommers zijn hier trouwens kleine ronde balletjes. Lijken totaal geen komkommers. Voor de rest heb ik nog foto's en filmpjes gemaakt. Toen ik buiten de auto stond... me voeten echt die waren heet! Toen we vertrokken kregen we onze paspoorten/idkaarten weer terug en toen moesten we ze weer teruggeven want ze wouden ons nog registreren. De pastor vroeg zich af waarom ze dat persé nu wouden doen... als ze daar ongeveer een uur de tijd voor hadden gehad. Na ja ik hou het maar op dat dat typisch Afrikaans is.....

Het vluchtelingenkamp is daar sinds februari j.l. toen was er een oorlogje in Tsjaad. De vluchtelingen komen allemaal uit Tsjaad. Heel veel zijn toen dakloos geworden en willen niet meer in Tsjaad wonen. Ik vond het erg indrukwekkend. Het was de eerste keer in mijn leven dat ik in een vluchtelingkamp was.

Daarna gingen we weer naar dezelfde vrouw waar we vorige week ook al een keer waren. Daar gingen we weer wat drinken. En de pastor bleef maar kletsen. Ik heb nog wat mtn beltegoed gekocht. Daarna gingen we weer terug naar Tsjaad en de nijlpaarden zaten nog steeds in de rivier.

Gisteravond vroeg de pastor of ik meeging een ouderling van de kerk bezoeken. Na ja ik had al de hele dag thuis gezeten dus ik ging wel mee. De pastor reed dit keer zelf en dat kan hij niet zo goed moet ik zeggen. Vooral het optrekken was een ramp en ging met veeeeel lawaai. Heel vaak vergat hij de handrem eraf te halen. We gingen naar een hele armoedige wijk met veel zand en afval. Ik heb geconstanteerd dat de arme mensen in huizen wonen gemaakt van modder en de rijke mensen wonen in huizen van cement. Rijk en arm wonen door elkaar heen. Was wel leuk toen we er heen reden stopten we even omdat we iemand van de kerk tegen kwamen en die kinderen die op straat waren staarden me aan en keken naar me haha echt grappig. Wat me opvalt is dat de mannen/jongens een donkerdere huidskleur hebben dan de vrouwen/meisjes. Mijn verklaring? De mannen/jongens zijn meer buiten en de vrouwen/meisjes zitten meer binnen.

Toen we bij het huis van de ouderling aankwamen (een huis van cement) was hij niet thuis. Naast het huis was trouwens de kerk. Toen gingen we maar familie van de pastor bezoeken een eindje verderop. Die hadden ook wel een goed huis met een waterpomp in de tuin. Om 19:00 uur is het hier al helemaal donker. Toen gingen we weer terug naar het huis van de ouderling en die was er toen wel. Ze hebben daar ook een waakhond en de eerste keer dat we kwamen gromde die. Het is trouwens een erg dikke hond. De zwerfhonden hier zijn een beetje aan de magere kant. We gingen buiten zitten want binnen is het veels te warm. Het was donker en de maan scheen dus dan zag je wel wat. Er was geen licht aan. We kregen wat drinken (Fanta/Cola). Ik zag ook gewoon mensen buiten slapen. Na ja ze slapen gewoon buiten op een kleed/matje. Muggen zitten daar niet in de wijk (denk omdat er geen elektriciteit is).

Hier op straat zijn trouwens geen stoplichten maar rotondes. Hier is de regel dat degene die de rotonde op willen voorrang hebben.

Ik heb hier ook vrouwen gezien die op een scooter rijden.

De pastor heeft een horloge om die 2x per dag de goede tijd aangeeft. Haha zijn horloge is stuk maar hij draagt het gewoon. Typisch Afrikaans.

Soms wil ik wel eens een keer op de foto en om nou telkens de zelfontspanner te gebruiken is natuurlijk niet echt optimaal. Dan maar vragen of iemand een foto van mij wilt maken. Na ja het is niet zoals in NL dat iedereen hier snapt hoe zo'n ding werkt. Het duurt echt heeel erg lang altijd voordat de foto is gemaakt en mijn mond pijn doet omdat ik wel lachend op de foto wil staan. Als het dan zo lang duurt gaat het schermpje automatisch op zwart beeld (om batterijen te sparen) dus dan hoor ik: hij is uit. Gister moest Tatiana een foto maken en het schijnt dat toen het niet lukte ze de camera maar op zichzelf richte omdat ze dacht dat het zo moest... wat hebben wij gelachen!

Ik heb trouwens ontdekt gister dat de pastor niet de vader van al deze meiden hier is. Toen ik foto's bekeek werd me verteld dat dat de kinderen van de pastor waren. Ik was helemaal verbaasd en snapte er niks van en ik snap er nog steeds niks van. In Afrikaanse families is iedereen broer en zus van elkaar dus ja. Het blijkt hun schoonbroer te zijn. Zijn vrouw woont met 2 kinderen (een jongen en een meisje in Kameroen). Hij is dus getrouwd met een zus van hun. Waarom ze niet gewoon bij hun ouders in Yaoundé wonen is mij een raadsel.

Net gingen de pastor en ik een zak meel brengen naar een vrouw die hier nog geen 50 meter verderop woont. Gisteravond is haar huisje (een huisje van stro) afgebrand. Hebben haar kinderen gedaan die speelden met lucifers. Ze is heel arm en ze heeft 5 of 7 kinderen. Ze was heel blij met de grote zak meel. Dat was mede mogelijk gemaakt door ADRA en nog een organisatie uit Amerika. Ik heb foto's en een filmpje ervan gemaakt. Het is heel raar want de mensen hier wonen achter hoge muren en dan verwacht je dat er een 'huge' huis achter staat als je de poort opent maar het is gewoon leeg. Zoals de buren hier hebben ook hoge muren rondom en het terrein is zo goed als leeg met een paar hutjes van stro of een klein schuurtje (zo zal ik het maar noemen van steen). Verder veel afval. De pastor vertelde mij dat de eigenaars weg zijn en arme mensen wonen daar nu tot de eigenaars een keer besluiten om daar een huis te bouwen (zoiets zal het zijn denk ik).

Tsjaad echt een armoedig land. 1 van de armste landen ter wereld maar dat had ik al een keer gezegd geloof ik.

Uhm even over Dieudonné volgens mij heeft hij wel begrepen dat ik niet zo zin heb om met hem mee te gaan naar zijn familie. Hij wil ook dat ik daar blijf slapen nou ECHT NIET! Moet er niks van hebben hoor.




  • 14 April 2008 - 17:52

    Joyce:

    Lang, maar mooi verhaal. Ik ben benieuwd hoe oud de kinderen zijn waar je nu werkt. Bijzonder dat je een vluchtelingenkamp heb mogen bezoeken. Je maakt echt veel dingen mee! Ik hoop nog meer foto's te zien.

    Kus Joyce

  • 14 April 2008 - 18:04

    Zussie:

    Heej Eli,,
    Wat een verhaal zeg! Super leuk.
    En je moet dus nix meer hebben van Dieudonne? Goed zo! Je moet vaker naar je zusje luisteren (A) hahaa..
    Je krijgt de groeten van Tom en Claudette :) ze waren ook in Emmen! Was echt gezellig.
    Stel, we willen geld geven voor die vrouw met het afgebrande huis, kan jij het dan aan haar geven zodat ze voor een tijdje weer eten kan kopen?
    Misschien is er wel een Western Union Bank in de buurt ofzo.. maar dat horen we dan wel natuurlijk ;)
    Heel veel succes alvast op de school! Het klinkt wel gezellig!!!
    xxx
    wennepen.

  • 14 April 2008 - 19:10

    SLT MA NOUVELLE AMI:

    SLT ELIANNE mais depuis que je suis la tu me fais pas signe, je sait quelle problème ta au Cameroun moi sa me dérange tu me manque déjà
    Et j'ai déjà envie de te voir tes mon ami

    Alors j'attend ta réponse dans ma boite ci tu veux bien
    Ton ami Alexandre depuis le Cameroun

  • 14 April 2008 - 19:11

    SLT MA NOUVELLE AMI:

    SLT ELIANNE but since I am you do not make me sign, I knows your in Cameroun me its you I disturb to me misses already which problem And I want already to see you your my friend Then I awaits your answer in my limps Ci you want Your friend Alexandre well from Cameroun

  • 15 April 2008 - 02:07

    Nora:

    Indrukwekkend hoor, Elianne, die foto's van het vluchtelingenkamp. Dat zien we hier wel eens op tv. maar jij maakt het nu in het echt mee. En die vrouw met haar 7 kinderen. Wat Wendy schreef om geld te sturen.... laat maar gauw weten of er een Bank in de buurt is.
    Leuke meisjes, Lovely, Taar en Estel. Doe ze maar de groeten van je moeder.
    Wat een armoede daar, zeg.
    Het was even een kort berichtje maar goed.
    Groetjes van je moeder en veel liefs.
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 15 April 2008 - 06:27

    Rosa En Fam.:

    Hoi Elianne,

    Wat een story................erg leuk om door te lezen, ja, zo'n vluchtelingenkamp zal zeker armoe troef zijn, triest hoor voor die mensen!
    Een kerk versierd met w.c. papier, ja, wel grappig en een goed aternatief...

    Nou, veel succes weer he?!

    Lieve gr. Rosa en Fam.

  • 15 April 2008 - 07:23

    Norbert:

    Interessante foto's heb je gemaakt zeg.

    Vluchtelingenkamp bezoeken lijkt me een heel aparte ervaring.

    Gitaren, drum en keyboard zijn bij ons in de kerk geen onbekende instrumenten. Regelmatig begeleiden bandjes de samenzang.

    Suc6 met alles.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elianne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1040
Totaal aantal bezoekers 231340

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 05 April 2012

West-Afrika

14 Augustus 2011 - 30 Augustus 2011

Senegal & Gambia

14 Juni 2011 - 04 Augustus 2011

Thailand & Laos

19 Augustus 2010 - 05 September 2010

Mali

29 April 2010 - 11 Mei 2010

Marokko

10 Augustus 2009 - 05 September 2009

Amerika

28 Oktober 2007 - 15 September 2008

Kameroen & Tsjaad

Landen bezocht: