Verjaardag, ziek en televisie kijken bij de buren - Reisverslag uit Ndjamena, Tsjaad van Elianne - WaarBenJij.nu Verjaardag, ziek en televisie kijken bij de buren - Reisverslag uit Ndjamena, Tsjaad van Elianne - WaarBenJij.nu

Verjaardag, ziek en televisie kijken bij de buren

Door: Elianne

Blijf op de hoogte en volg Elianne

30 April 2008 | Tsjaad, Ndjamena

Hehe eindelijk heb ik internet op me laptop. Zit weer in het internetcafé maar het lukte telkens niet internet op mijn laptop. Dacht dat er iets stuk was en werd al helemaal gek maar het is goed gekomen!

En hoe was koninginnedag? Beetje mooi weer? Iemand nog naar de place to be (AMSTERDAMMMM) geweest? Tell me!!!

Ik heb weer zoveel te vertellen.

Gistermiddag was ik op bezoek bij de buren. Ik liep gewoon langs en toen nodigde ze me uit. Dat zijn de buren die in heel armoedige hutjes wonen. We zaten buiten op een mat en ik kreeg een beker drinken (waar iedereen uit drinkt en het zand zat er nog in). Heb 2 slokken genomen (wil ze niet beledigen natuurlijk) en ik leef nog steeds. Daarna moest ik mee eten. Ze hadden een klein beetje cousous (van mais) met een beetje saus en dat deelden we dus met ze 10e als het niet meer was. Zo aardig. Ook al hebben ze weinig eten ze delen het wel met je. Is wel even anders dan in NL. Hier zijn de mensen zoooo gastvrij. Het eten was heel snel op haha. Was wel lekker. Toen even later werd er nog een televisie tevoorschijn getoverd en ik maar denken dat ze geen elektriciteit hadden maar dat hebben ze wel. Die televisie was echt rijp voor het museum maar wonder boven wonder deed ie het ook nog. En dat allemaal buiten he. Eerst was er alleen geluid en na een paar minuten prutsen ook beeld. Het was zwart/wit maar ze hadden er groen plak plastic overheen geplakt (waarom weet ik niet). Nou dat was echt een gouden moment hoor met die arme mensen televisie kijken in Tsjaad. Erg leuk.
Oh ja er was ook nog een baby en ik dacht bij me zelf hoe oud zal ze zijn? Want ze kon al een beetje lopen maar ze was zo klein. Dus ik vragen... bleek dat ze 1 jaar was. Nou echt dat zou je haar niet geven.... nog zo klein echt een groeiachterstand.. zeker omdat ze niet veel eten hebben omdat ze arm zijn. Toen ik haar vastpakte woog ze bij wijze van spreken nog minder dan een 1,5 liter fles mineraal water hehe. Maar ze was wel vrolijk hoor. Lekker lachen. Ook raar he dat die kinderen geen speelgoed hebben. Na ja 1 kapotte knuffel en een kapotte pop zonder arm en been. Toch zijn de kinderen hier beter opgevoed dan in NL. Hier luisteren ze ook heel goed (ze worden dan ook regelmatig geslagen misschien daarom luisteren ze zo goed) en is niemand ook arrogant. Hier spelen de kinderen gewoon met elkaar en dan hoor ik ze zingen en dansen.
De pastor had ook weer heel veel spulletjes uit Amerika gehad om uit te delen (ook heel veel fietsen dus ook 1 voor mij yeaaaah) en het plastic wat om de dozen zat gaf ie aan de kinderen. Die waren zoooo ontzettend creatief om er een tent van te maken. Echt heel cool. Heb er foto's van gemaakt... echt zo leuk! Wat een lol hadden ze zeg!!!

Ik ben ook nog ziek geweest. Ik had al helemaal geen trek in eten voordat ik naar bed ging. 's Nachts kon ik niet slapen van de krampen in mijn buik dus ik ging maar even naar de wc om die bacterien te lozen. Toen werd ik heel misselijk en moest ik overgeven. Daarna weer terug in bed en even later moest ik weer overgeven dus ik rennen naar de wc maar Tatiana zat erop dus na ja dan maar in een emmer. Ik voelde me echt slecht! 's Ochtends de rest er uit gekotst over de balustrade haha. Ik ben toen maar thuis gebleven al wou ik graag naar de kerk maar ja.

De volgende dag (zondag) heb ik heel veel geslapen en om 16:00 uur gingen de pastor, ik en Nana (een meisje uit Ghana en vriendin van de vrouw van de pastor en werkt voor de UNHCR) bij de directeur op visite van de school want die had ons uitgenodigd. Kwamen we daar aan bij zijn huis zaten er heeeel veel mensen en het was versierd met ballonnen. Nou wij wisten van niks maar het was de verjaardag van Ismael (zoontje van de directeur) die werd 10 jaar. Ik als Nederlander dacht ohhh nou hebben we helemaal geen cadeautje maar cadeautjes als iemand jarig is zijn geen gewoonte hier (geen geld voor). Voor ons waren 3 stoelen vrij gehouden op de beste plaatsen. Soms zou ik willen dat ze me gewoon behandelden als ieder ander. Maar volgens mij belangrijke mensen krijgen altijd goede plaatsen hier in Tsjaad en Kameroen ook. Er werden veel speeches voor Ismael gehouden en toen ging ie eindelijk 10 kaarsjes op de taart uitblazen. Daarna kregen we eten maar ik had absoluut geen trek. Dus ik nam heel weinig (rijst en aardappel) en nog kreeg ik het niet op. Ik schaamde me dood want ik vind het niks om me bord niet leeg te eten. Staat zo onbeleefd vind ik.
Rond 19:00 uur gingen we weer naar huis. De directeur woont in een huis zonder elektriciteit he. Hij heeft ook geen auto, wel een moter maar is best ver naar school vanaf zijn huis. Hij heeft 3 zoontjes. Ze lijken allemaal op elkaar.

Verder uh gaat het hier zijn gangetje. Het is nog steeds warm hier. Op de school is als ik aankom (altijd te laat maar ja wat wil je met nog 5 meiden in huis en 1 badkamer...) is er nooit elektriciteit dat is wel jammer. Meestal werk ik een uurtje op mijn laptop. Ik typ meestal dingen over. Nu heb ik een heleboel proefexamens overgetypt.

De directeur van de universiteit in Kameroen belde me nog. Er is iemand uit Tsjaad die vrijdag a.s. naar Kameroen gaat en dan neemt hij alle papieren mee voor een nieuw visum voor Kameroen. Dan stuur ik alle papieren met me paspoort naar NL en dan moet iemand even naar de ambassade voor een nieuw visum voor mij. En dan weer terug sturen naar Tsjaad. Ik denk dat dat nog wel een maandje gaat duren. Maar ik vermaak me hier wel hoor.

Morgen een vrije dag want dan is het de dag van de arbeid. Vrijdag naar een bruiloft. Leuk!

Niet vergeten jullie koninginnedagverhalen te vertellen he. Vooral die van Amsterdam!




  • 30 April 2008 - 18:31

    Joyce:

    Hoi hoi,

    Vandaag, op koninginnedag, was het niet erg mooi weer. Het heeft aardig wat geregend en af en toe was de zon er even. Nu, om 20.30 uur, schijnt de zon weer ineens. Beetje vreemd weer dus.

    Dit jaar ben ik niet naar A'dam geweest. Wj en ik zijn gewoon in Rockanje gebleven. Daar waren kraampjes etc.

    Kus Joyce


  • 30 April 2008 - 19:17

    Rosa En Fam.:

    Hey Elianne...

    Lang leve de koningin...uhum...ik was een paar uurtjes op het werk, ze hadden met de luitjes van de boerderij en de mensen uit de woonwijk Zwanenbalg een soortement van koninginnemarkt geregeld, bij de boerderij dus, was wel aardig verlopen. Het bleef gelukkig droog, daar ze slecht weer hadden voorspeld!
    Er kwamen soms ook mensen nietsvermoedend het lokaal binnen en keken erg verrasd, daar ze geen idee hadden wat er zich binnen zoal afspeelde..We hadden 2 deelnemers opgehaald en die gingen (doordat er wel een flinke wind stond) uiteindelijk iets voor zichzelf doen. Afijn, het had wel wat!
    Lisanne zit momenteel nog in A'Dam en Paoline heeft gewoon gewerkt in de Deka..

    Nou, je had weer een mooi verhaal gemaild. vervelend dat je je een poosje rot voelde, nu gaat het vast weer goed!

    Lieve gr. Rosa en Fam.

  • 30 April 2008 - 21:56

    Siem Vaessen:

    Hoi Elianne,

    Ik zag dat je op peakoil.nl een reactie had gepost over een stuk dat we over Tsjaad hadden geschreven. Leuk!

    Vandaag (dag van de koningin) was het Amsterdam gezellig, er viel af en toe een spatje regen, maar dat mocht de pret niet deren. Einde dag ging zowaar de zon schijnen, ehm helaas dus iets te laat.

    Groet, Siem (Stichting Peakoil Nederland)

  • 01 Mei 2008 - 16:09

    Nora:

    Heej Elianne,
    Wat een verhaal weer,zeg! Je hebt misschien wel iets verkeerds gegeten dat je daar ziek van bent geworden.
    Maar gelukkig duurde het niet zo lang.
    En heb je nu een eigen fiets? Dat zou leuk zijn, verplaatst even wat makkelijker. Het ziet er wel leuk uit, hoor, met al die meiden. Gezellig!
    Al die vriendinnen.
    De Pastor zal af en toe wel"crazy" worden met al die vrouwen in huis.
    En wat een schattige foto, met die kinderen die met dat plastic spelen.
    Heb je dat geld nog aan die vrouw kunnen geven met die 7 kinderen? Ben ik wel benieuwd naar. Wel jammer dat alles zo duur is in Tsjaad. Voor de bewoners allemaal wel moeilijk leven.
    Het is hier nu heel mooi weer. Het weekend wordt ook mooi. Dat is wel lekker voor iedereen met al die vrije dagen. Grappig dat ze in Tsjaad ook de dag van de abeid hebben.
    Ik hoop voor je dat het lukt met het visum. Dan zal het ook wel weer moeilijk zijn om afscheid te nemen van de mensen die je nu weer hebt leren kennen. Het is jammer dat er zo weinig stroom is, je werk schiet dan ook niet op.
    Nou Elianne, een hele leuke bruiloft morgen. Wat zal iedereen er mooi uitzien. Veel foto's maken, dan kunnen wij ook een beetje meegenieten!
    Hou van je!XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    Je moeder.

  • 06 Mei 2008 - 21:29

    Florence Et Alain:

    Bonjour,
    Nous passons la soirée avec ton papa qui arrive d'Andorre. Demain, nous partons à La Faute avec Emma et Annie. Yan nous a parlé de toi et nous a montré le site
    Bon courage et bravo pour les 10 mois passés au Tchad. Attention aux Araignées.
    Je t'embrasse
    Florence et Alain

  • 16 Mei 2008 - 09:20

    Anja:

    Hoi elianne, late reactie van mij!! we zijn even een weekje op vakantie op de veluwe geweest. Met de tent, super leuk en heel warm, alleen s'nachts was het nog koud. We gingen op koninginnedag weg dus dat feest hebben we eigenlijk overgeslagen. In Wapenveld was wel kermis en overal vlaggen, gezellig dus. We zijn ook nog in apenheul geweest ,echt leuk met al die apen om je heen, ze waren heel actief omdat het zo warm was.Wat fijn dat je een fiets hebt, en wat een leuke verhalen weer, over die fasmilie, ja daar kunnen ze in nederland nog wat van leren.hartelijke groetjes, heel veel plezier nog met de meiden. Anja.

  • 17 Mei 2008 - 15:39

    Norbert:

    Inmiddels is dit bericht van je een paar weken oud. Je zult vast al wel weer het nodige hebben meegemaakt.

    Vandaag staat in het Reformatorisch Dagblad nog een pagina groot artikel over Tsjaad. Dat het een complex land is qua bevolking en religie. Enkele toch wel harde/schokkende feiten die worden vermeld zijn:

    gemiddelde leeftijd: 16,4 jaar.

    levensverwachting: 47, 4 jaar.

    deel van bevolking onder armoedegrens: 80 %

    Je doet goed werk Elianne.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elianne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 496
Totaal aantal bezoekers 231331

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 05 April 2012

West-Afrika

14 Augustus 2011 - 30 Augustus 2011

Senegal & Gambia

14 Juni 2011 - 04 Augustus 2011

Thailand & Laos

19 Augustus 2010 - 05 September 2010

Mali

29 April 2010 - 11 Mei 2010

Marokko

10 Augustus 2009 - 05 September 2009

Amerika

28 Oktober 2007 - 15 September 2008

Kameroen & Tsjaad

Landen bezocht: