Het werk - Reisverslag uit Ndjamena, Tsjaad van Elianne - WaarBenJij.nu Het werk - Reisverslag uit Ndjamena, Tsjaad van Elianne - WaarBenJij.nu

Het werk

Door: Elianne

Blijf op de hoogte en volg Elianne

16 April 2008 | Tsjaad, Ndjamena

15-04-2008
Vannacht heb ik voor het eerst buiten geslapen. Dat wil zeggen op de balustrade en onder een klamboe. Ik heb niet echt heel goed geslapen en om 05:00 uur bidden de moslims dus dan hoor je hoor je heel hard de oproep voor het gebed uit de moskee. Verder is buiten slapen wel beter dan binnen. Het is buiten ietsje minder warm dan binnen alleen 's ochtends als de zon begint op te komen zweet je al uit je bed haha. De school voor de meiden begint al om 07:00 uur. Ik deed rustig aan terwijl ik vandaag om 07:30 uur moest beginnen. 's Ochtends was er alweer een vrouw op bezoek. Ze is ook adventist en ze had haar 4 maanden oude zoontje mee. Het is haar 6e kind. Ze heeft 3 meiden en 3 jongens. Taar was al naar school dus de pastor en ik moesten nu zelf de tafel dekken voor het ontbijt. Toen ik startklaar in de auto zat om naar school te gaan kwam Dieudonné opeens op bezoek. Hij was eerst naar de school geweest maar ik was daar niet dus kwam hij maar naar mijn huis. Ik ging me meteen verstoppen achter de stoel maar hij had me al gezien. Hij wou me vandaag na me werk mee naar zijn huis nemen en ik zei maar ja!Daarna werd ik naar school gebracht. We gingen naar het kantoor waar ik werk. Daar zit de boekhouding en nog iets. Het is een kleine kamer met 2 bureau's en 1 kast (heel slordig) en zonder ventilator dus het is echt warm daarbinnen. Ik heb 2 collega's een vrouw (die volgens mij zwanger is maar heb ik nog niet gevraagd) en 1 man (nog redelijk jong volgens mij). Ik mocht op zijn stoel zitten achter zijn computer. Er wordt nog gewerkt met Windows 98. Ik heb eerst wat gepraat met mijn collega. De kinderen waren natuurlijk op school dus het was geen seconde stil want we zaten tussen de klaslokalen haha. Die ukkies zijn echt schattig! De leerlingen van het college (middelbare school) hebben les van 07:00-13:00 uur en de ukkies van 07:00-11:00 uur. Elke dag. Het schijnt dat dat normale schooluren in Tsjaad zijn. Ik werk van 07:30 – ongeveer 14:00 uur. Verder zitten er ook heel veel moslims op die school. Ik heb wat op de computer gewerkt. In Excel heb ik een lijstje gemaakt van leerlingen (die trouwens moeilijke namen hebben haha). Telkens moet je je werk opslaan want de stroom valt elke ochtend uit. Nu was het rond 11 uur dat de stroom uit viel. Toen konden we niks doen en heb ik gekletst met mijn vrouwelijke collega. Zij heeft 4 jaar gestudeerd in Nanga-Eboko. Heb haar ook foto's op mijn camera laten zien. Na ja de elektriciteit kwam maar niet terug dus rond 13:00 uur peerden we hem. Mijn vrouwelijke collega ging ook mee naar Dieudonné. We gingen met een busje dat echt propvol zat. Als je eruit wil moet je gewoon ergens kloppen haha. Toen waren we bij Dieudonné. Er wonen daar heel veel mensen en er waren ook veel kamertjes en huizen. Heel vaag. We gingen in de woonkamer zitten en er was ook een vriend van Dieudonné erbij. We kregen drinken en even later eten. Salade (met tomaat of was het nou paprika), vis (heb ik niet gegeten) en brood. Mijn bord werd vet vol geschept met salade terwijl ik al stop zei. Daarna aten we nog couscous van rijst met een sausje. Ik kreeg het gewoon niet op. Hadden ze maar niet zoveel salade moeten geven hoor. Ik vond het wel lekker. Die couscous at ik met me handen. Er liep ook een heel jong katje rond echt lief jammer dat ik er allergisch voor ben. Dieudonné had speciaal voor mij drinken (druivensap) zonder prik gehaald alleen jammer dat het lauw/warm was. Heb ik maar ijsblokjes in gedaan maar ja die zijn van normaal water gemaakt hehe. Rond 15:30 uur gingen we er weer vandoor maar niet voordat ik zowat alle mensen (heel veel vrouwen en ook veel oude vrouwtjes) gedag had gezegd. Dieudonné bracht me naar huis. Hij wou op zijn moter maar dat wou ik niet i.v.m. me lenzen. Voordat we de weg wouden oversteken kwam er nog een man met paard en wagen voorbij. We gingen weer met een busje naar huis. Hij liep helemaal mee naar huis. Onderweg zag ik nog een blanke vrouw. Thuis ging ik lekker slapen en rond 19:30 uur ging ik eten (spaghetti met een sausje).

Vannacht heb ik tot 01:00 uur buiten geslapen. Ik ging rond 22:00 naar bed en om 01:00 uur was ik nog niet in slaap gevallen. Kwam door alle geluiden die ik hoorde zoals kikkers en mensen die praatten. Verder was de pastor zijn sleutel kwijt van zijn slaapkamer dus hij was 's avonds laat nog met veel kabaal zijn deur aan het openbreken haha. Om 23:00 uur belde Eric me nog. Om 01:00 uur besloot ik maar om binnen verder te gaan slapen. Dus ik met me lakens en kussen naar binnen zat de deur op slot en wou de sleutel niet omdraaien want misschien maakte dat wel veel lawaai. Dus ik via de andere kant naar binnen. Hup ik kruipend over de balustrade achter de klamboe's van de meiden (echt heel krap). Ik vond het erg grappig en moest lachen helemaal toen ik mijn deur open deed en die vet kraakte. Maar iedereen sliep gewoon door gelukkig.

Vandaag was mijn 2e werkdag. Ik heb op mijn laptop een verhaaltje uit een Frans lesboek overgetypt en rond 11:00 uur viel de stroom natuurlijk weer uit. Dus de rest van de tijd niks gedaan. Beetje gekletst. Me vrouwelijke collega was naar de markt (gewoon onder werktijd ja alles mag en kan hier hoor). Dus met me mannelijke collega de tijd door gebracht. Verder nog buiten onder het afdakje gezeten omdat het in het kantoortje een sauna is. De meeste zie je hier met zweetdruppeltjes op hun voorhoofd rondlopen en ik heb constant een zweetreet. De directeur kwam ook nog even en die vertelde dat de school het kantoortje en nog wat klaslokalen huurt omdat de school gewoon te klein is voor zoveel leerlingen. Daar betalen ze ongeveer 174 euro per maand voor. De directeur woont in een huis zonder water en elektriciteit. Meestal blijft hij tot 18:00 uur op de school om te werken want thuis is er toch geen elektriciteit. Hier praten we ook heel vaak over dat het zoooooo warm is. Op mijn verzoek hebben ze wel een ventilator gekocht voor in het kantoortje maar ja dat heeft niet veel nut als de stroom elke dag rond 11:00 uur uitvalt. Verder toen ik buiten onder afdakje zat waren daar ook de kleuters. Die zijn zo mooi, schattig en lief. Sommige durfde naar me toe te komen om me een handje te geven. 1 heel mooi meisje hing de hele tijd om mee heen. Zo liefff!

Thuis mocht ik bepalen wat we gingen eten. Nou dan krijg je 2 standaard antwoorden: plantain of patat. Het werd patat. Ik had echt honger! Ik ging eerst nog met Taar onze kleding ophalen. Het was nog klaar ook! Een jurk, rokje en shirtje van 1 en dezelfde stof (blauw met Afrikaanse dingen erop). Heel leuk. Taar had een gele jurk, rok en shirtje. Verder nog een watermeloen, appels en mango's gekocht!
Rond 17:30 uur kreeg ik een bord vol patat jammie jammie. Had echt honger want de laatste keer dat ik gegeten had was het ontbijt rond 08:00 uur.
Er gaat geen dag voorbij of er is geen visite in huis. Meestal iemand van de kerk of familie van de pastor. Soms mensen die om een pakketje komen vragen. De pastor heeft pakketjes om weg te geven met tandpasta, tandenborstels, zeep en een handdoekje. Komt uit Amerika geloof ik. Ook andere dingen zoals knuffels en dekens om weg te geven.
Alle visite 'moeten' mee eten. Maakt niet uit hoeveel eten er is dan word er gewoon gedeeld. Het huis is ook gewoon open voor iedereen en iedereen is welkom. Dus wie mij wilt bezoek in Tsjaad (met 40 à 45 graden volgens mijn collega) is van harte welkom zei de pastor.




  • 16 April 2008 - 21:05

    Zussie:

    Heej Eli,,
    Hahahaa wat moest ik lachen zeg. Die taal van jou,, niets veranderd!!! Met je ''zweetreet''

    Vet leuke filmpjes, met al die kindjes, echt zoooo schattig!!! Wou dat ik ze in het echt kon zien, dan stopte ik ze zo in me koffer om mee terug naar hier te nemen (A)

    Met die stroom lijkt het wel een beetje op Albanie zeg! Wel minder, want het werk blijft zo wel liggen ja :)

    xxxx
    wennepen.

  • 17 April 2008 - 05:14

    Rosa En Fam.:

    Hoi Elianne,

    Het was precies wat Wendy zei, ik moest ook lachen om dat woord....ja, die warmte/hitte zal zeker niet altijd meevallen daar! Afijn, je zal daar toch doorheen moeten met alle ongemakken die zich dan voordoen, je moet de dagen ook echt nemen, zoals ze zijn!!

    Succes hoor!!!!

    Liev groetjes, Rosa en Fam.

  • 17 April 2008 - 17:28

    Norbert:

    Als ik deze reactie plaats, heb ik net patat op (als avondmaaltijd).

    Gastvriendelijkheid is een Bijbels uitgangspunt.

    Suc6 met alles.

    Norbert

  • 21 April 2008 - 06:48

    Gerlinde:

    Hee Elianne
    hoe is het? ik heb nog niet al je berichtjes gelezen maar bevalt het in tjaad?
    ik ben weer in Nederland.. is echt snel gegaan. Ik vond kameroen geweldig.
    Nou geniet nog van je tijd ik ga je berichtjes wel lezen want ik ben benieuwd hoe je het verder hebt. Ik hoop dat je terug kunt naar kameroen.
    liefs Gerlinde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elianne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 231332

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 05 April 2012

West-Afrika

14 Augustus 2011 - 30 Augustus 2011

Senegal & Gambia

14 Juni 2011 - 04 Augustus 2011

Thailand & Laos

19 Augustus 2010 - 05 September 2010

Mali

29 April 2010 - 11 Mei 2010

Marokko

10 Augustus 2009 - 05 September 2009

Amerika

28 Oktober 2007 - 15 September 2008

Kameroen & Tsjaad

Landen bezocht: