Diplomauitreiking - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Elianne - WaarBenJij.nu Diplomauitreiking - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Elianne - WaarBenJij.nu

Diplomauitreiking

Door: Elianne

Blijf op de hoogte en volg Elianne

11 Augustus 2008 | Kameroen, Yaoundé

Gisteren was het dan zover: De diplomauitreiking! Het was echt helemaal geweldig om daar bij te zijn. Ik heb gisteren dan ook 93 foto's gemaakt.
Het zou om 08:00 uur beginnen maar ja de Afrikaanse tijd is dan 09:30 of het begon nog later .... ik kijk niet constant op de klok natuurlijk.
Ik had speciaal nieuwe (Afrikaanse) kleren. Die had een vrouw meegenomen uit Togo om hier te verkopen en ook nieuwe schoenen.

De diplomatuitreiking was op het basketbalveld. Dus gewoon buiten. Met een zelfgemaakt hek van hout erom heen en zelfgemaakte slingers. Bij ceremonies in Kameroen (en de rest van West-Afrika) zit iedereen onder van die party tenten (tegen de zon). En je mag niet zomaar zitten waar je wilt .... iedereen krijgt een plekje toegewezen. Er waren heel veel mensen. Ouders, familie, vrienden, studenten, personeel van de universiteit, mensen van de kerk (zelfs uit Tsjaad en Ivoorkust), mensen van andere universiteiten, de burgemeester en een minister zelfs.

De geslaagden kwamen op muziek aangelopen en dan per faculté (ken het woord niet in het nederlands) en van iedereen werden de namen opgenoemd door meneer Oum die echt zo'n rauwe schreeuw stem heeft. Echt lachen vond ik dat. Telkens waren er super super veel mensen die foto's maakten en filmden en hier lopen ze dus gewoon door je beeld heen. De geslaagden (96 in totaal) zaten in het midden. Ze hebben hier van die speciale kleding aan (zwart en rood) en zo'n petje/hoedje op voor als je geslaagd ben.

Elk belangrijk persoon ging een woordje houden en soms duurde het echt heel lang. Gelukkig maar dat ik het Frans redelijk versta anders was het helemaal slaap verwekkend. Meneer Oum heeft echt heeeel vaak: "Applaudisez s'il vous plait" gezegd. Ik moest daar wel om lachen.

Er was ook nog een koor die ging zingen en ook andere mensen die solo gingen zingen. Verder gingen de geslaagden nog een lied zingen en faculté Sciences de la Santé gingen nog een lied zingen. De diploma's zijn nog niet klaar dus wij van de registrariat hadden gewoon een A4-tje met de naam van elke geslaagde erop en dan opgerold met een lintje erom heen. De directrice van de universiteit deed dan bij elke geslaagde het touwtje de andere kant op. Maar ja heb ook veel gefilmd dan is het allemaal duidelijk wat ik bedoel.

Rond 16:00 uur was het af. Dus het duurde allemaal lang en zonder eten en drinken maar het was het allemaal waard en ik vond het echt super leuk om mee te maken. Het gaat namelijk zo anders als in NL.

Daarna is er ook bij iedereen eten en iedereen gaat bij elkaar langs en je kan gewoon mee eten want er is toch genoeg. Dus Jean-Marie had mij uitgenodigd en eerst ging ik nog bij Julie eten en daarna met Ozias naar Jean-Marie in het dorp. Daar zaten ze buiten en hadden ze gewoon een stuk van de straat afgezet met een zelfgemaakte schutting van palmbladeren. Het was daar gewoon weer een kleine ceremonie opzich. Bijzonder. Met een klein praatje door pastor Ananani en Jean-Marie vertelde ook nog wat. Daarna ging iedereen van de universiteit apart nar een ander huis waar we eten kregen. Overal heb je ongeveer hetzelfde. Vis, kip, rundvlees, rijst, plantain, salade, popcorn, oliebolletjes, volerie (mijn favoriete sap ohhh wat zal ik dat gaan missen), ananassap, citroenssap en dan nog wat Kameroens eten als ik dat opnoem zegt het jullie toch niks. Was lekker allemaal.

Ik wil de foto's op mijn hyves gaan zetten maar nu lukt het ff niet. Wel heb ik filmpje geplaatst! Even kijken dus!

  • 11 Augustus 2008 - 13:42

    Norbert:

    Hey Elianne,

    Mooi dat je het leuk/interessant vond.

    Het Nederlandse woord is ongeveer gelijk: faculteit. En je kunt natuurlijk ook nog kiezen voor de Engelse variant: faculty.

    Dat was wel echt een uitgebreid feestmenu.

    Groetjes,

    Norbert

    PS Eet men in Kameroen de pocorn zoet of zout?

  • 11 Augustus 2008 - 15:05

    Nora:

    Voor jou is deze diplomauitreiking gelijk een mooie afsluiting van je werktijd op de Universiteit. Want je bent nu uitgewerkt, hè?
    het is wel een serieuze aangelegenheid want de stdenten kijken allemaal heel serieus. Maar het is ook een hele prestatie om na zoveel jaar je diploma te halen. het zijn er nog best wel veel. Je hoort inderdaad meneer Oum zeggen; Applaudiser, s'il vous plait, zeggen.
    in je vorige bericht zie je er mooi uit, hoor, in je pakje. Je hebt nu wel aardig wat Afrikaanse kleding. Leuk om in Nederland aan te doen.Heb je al een extra koffer gekocht want het kan volgens mij nooit allemaal in de koffer die je bij je vertrek mee had. Of laat je kleding achter? De meisjes die je daar kent zullen er wel blij mee zijn.
    Nou Elianne, nog veel plezier deze laatste maand.
    Je zou met Max op stap gaan dus ik hoop dat je nog veel mooie dingen gaat zien.
    Liefs en groetjes van je moeder.
    XXXXXXXXXXXXX

  • 12 Augustus 2008 - 05:07

    Rosa En Fam.:

    Hey.. Elianne,
    Wat zagen die mensen er deftig uit bij die diplomauitreiking, wel netjes hoor!
    Geniet nog maar even verder daar!!!!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elianne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 231343

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 05 April 2012

West-Afrika

14 Augustus 2011 - 30 Augustus 2011

Senegal & Gambia

14 Juni 2011 - 04 Augustus 2011

Thailand & Laos

19 Augustus 2010 - 05 September 2010

Mali

29 April 2010 - 11 Mei 2010

Marokko

10 Augustus 2009 - 05 September 2009

Amerika

28 Oktober 2007 - 15 September 2008

Kameroen & Tsjaad

Landen bezocht: